Meny

SKF:s öppna kultur uppmuntrar till innovation

SKF:s öppna kultur  uppmuntrar till innovation
03 december 2018

Från att revolutionera marknaden med sitt sfäriska kullager i början av 1900-talet till att i dag vara pionjärer inom den fjärde industriella revolutionen. Trots sina dryga 100 år fortsätter SKF att ligga i teknikens absoluta framkant.

På 1910-talet handlade SKF:s annonskampanjer om hur företagets produkter minskade behovet av kol för att driva ångmaskiner. Än i dag är SKF en innovatör inom sitt fält och levererar hållbara lösningar till företag i teknikens framkant.

– Vår grundidé handlar om att minska friktionen i alla applikationer för att på så sätt dra ner bränslekonsumtionen. Hållbarhetstänket genomsyrar allt vi gör – inte bara de produkter och tjänster vi erbjuder utan också vår syn på medarbetarskap, berättar Peter Elmfeldt, som är vinnare av utmärkelsen Årets personaldirektör emeritus inom employer branding.

Ett stort internationellt nätverk

Under sina sex år på företaget har Peter, som är Director Group HR Operations & HR Director Sweden, arbetat mycket med att stärka budskapet att SKF inte bara är en stor anrik industrigigant utan även ett innovativt och nytänkande bolag.

– Vi har en stark historia som industrialist i Sverige och världen, samtidigt som vi också är ett modernt och framtidsorienterat företag. Det här är en perfekt arbetsplats för de som vill arbeta i ett globalt företag med ett stort internationellt nätverk. Bredden i vår verksamhet gör att det finns en rad spännande och utmanande roller oavsett om man jobbar inom produktion, IT, forskning och utveckling eller affärsutveckling.

En automatiserad fabrik

Innovation på SKF handlar om att vidareutveckla produkter och tjänster såväl som att skapa nya affärsmodeller. Bland annat arbetar man mycket med tillståndsövervakning som går ut på att övervaka maskiners hälsa under drift.

– Det innebär att våra kunders maskiner får service i rätt tid och kan bytas ut innan de går sönder. Det här är en del av den fjärde industriella revolutionen som blir verklighet hos oss. Ett annat bra exempel på Industri 4,0 är vår automatiserade fabrik för tillverkning av sfäriska rullager i Göteborg. World class manufacturing är en global prioritering för oss.

Kultur som präglas av öppenhet

För att skapa ett arbetsklimat som präglas av innovation har SKF skapat en öppen och välkomnande kultur där alla delar med sig av sina idéer och erfarenheter. Enligt Peter läggs grunden för ett lyckat employer branding-arbete internt och det är därför viktigt att ha en nära dialog med medarbetarna för att förstå deras syn på företaget.

– Vi har aktivt uppmuntrat alla medarbetare i Sverige att dela med sig av sina åsikter för att ta reda på vad vi gör bra som arbetsgivare och vad vi kan förbättra. Vi har sett ett otroligt engagemang kring frågan och har fått mängder av förslag på hur vi kan bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare. Idéerna omfattar allt från cykelvänlig arbetsplats till hur vi kommunicerar med skolor och young professionals. Det här initiativet är ett bra exempel på den utveckling som ständigt sker inom SKF.

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Bravida låter den lokala entreprenörsandan leda vägen
Spara artikel
PRV högprioriterar employer branding
2018-12-03

PRV högprioriterar employer branding

Spara artikel
Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen
2018-12-05

Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen

Spara artikel
AkzoNobel färglägger människors vardag
2018-12-03

AkzoNobel färglägger människors vardag

Spara artikel
Människorna på  Svenskt Näringsliv gör skillnad
2018-12-03

Människorna på Svenskt Näringsliv gör skillnad

Spara artikel
Karolinska Universitetssjukhuset  leder utvecklingen
2018-12-03

Karolinska Universitetssjukhuset leder utvecklingen

Spara artikel
Titeln Årets innovatör gick till Trafikverket
2018-12-03

Titeln Årets innovatör gick till Trafikverket