Meny

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
01 oktober 2018

I hotellbranschen, där medarbetarna dagligen möter många gäster, är det av största vikt att personalen speglar varumärkets värderingar. Då är det tur att Scandic Hotels har en starkt rotad kultur och medarbetare som brinner för företagets kärnvärden.

Ett konsekvent varumärkesarbete har gett resultat för Scandic Hotels. Den främsta anledningen till framgångarna tror Scandics HR-chef Henrik Dider är medarbetarna trivs och är stolta över företagets värderingar.

Interna arbetet är viktigast

Hemligheten bakom ett lyckat employer branding-arbete är att lägga 90 procent av engagemanget internt, menar Henrik. Och för att skapa en stark grund bland medarbetarna pratar Scandic Hotels om värderingar och kultur redan i början av rekryterings-processen.

– Eftersom våra kärnvärden är grunden för hela verksamheten och avgörande för att nå framgång i relationen med våra gäster, är det viktigt att hitta medarbetare som delar våra värderingar.

Olika hotell – samma kultur

Scandic har hotell över hela Sverige och i Europa, och med så många arbetsplatser ligger därför det huvudsakliga ansvaret för att bära upp kulturen hos respektive hotell.

– Vi investerar mycket i ledarskapsträning för att alla hotell ska genomsyras av samma värderingar. Till skillnad från många andra hotellföretag är vi ingen franchise-kedja, vi är ett företag med en kultur. Frågar du våra medarbetare vad som definierar Scandic, så kommer alla att svara omtanke och service – vilket hotell det än gäller. Det sitter i vår ryggrad, och om man vill prova att jobba på ett hotell i ett annat land, så kommer kulturen att vara densamma. Man ska känna igen sig överallt.

Något annat som definierar Scandic menar Henrik är den lösningsorienterade inställningen. Alla medarbetare uppmuntras att komma med idéer och det är sällan man säger ”nej, det går inte”.

– Vi är alltid öppna för att hitta lösningar som gör oss bättre. Därför ser vi hellre möjligheterna än problemen. Gillar man det och våra värderingar så finns alla möjligheter samlade i en av världens mest framgångsrika hotellverksamheter.

Omtanke om personal och samhället

Omtanken som utmärker företaget gäller inte bara gästerna. Scandic lägger stor vikt vid att medarbetarna ska må bra, och har sedan 1990-talet arbetat aktivt med lokalt samhällsansvar. Till exempel är personalen välkomna att använda hotellgymmen och man är mån om att servera hälsosam mat till medarbetarna. Det finns även många möjligheter att prova på nya roller eller att arbeta i andra städer eller länder.

– Vi vill ge oss själva de bästa förutsättningarna att må och prestera bra. Och på samma sätt vill vi ta hand om samhällena vi finns i, genom att delta i miljöprojekt, bistå med mat eller stötta vid sociala behov. Men det är inte något vi ofta pratar om externt, vi prioriterar att göra sakerna framför att berätta om dem, avslutar Henrik.

My Ulvander
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
ESAB sammansvetsar medarbetare och världen
Spara artikel
Tillväxt och mångfald – två nyckelord på Mycronic
2018-10-01

Tillväxt och mångfald – två nyckelord på Mycronic

Spara artikel
Autolivs produkter  räddar över 30 000 liv om året
2018-10-01

Autolivs produkter räddar över 30 000 liv om året

Spara artikel
Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken
2018-10-01

Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken

Spara artikel
Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm
2018-10-03

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm

Spara artikel
Dennis Dubrefjord – Årets Teknolog
2019-03-22

Dennis Dubrefjord – Årets Teknolog

Spara artikel
Hjärtat i Midroc är företagskulturen
2018-10-01

Hjärtat i Midroc är företagskulturen