Meny

Saab verkar för en tryggare värld

Saab verkar för en tryggare värld
01 oktober 2018

Trygghet är en mänsklig rättighet. Det är försvarskoncernen Saabs vision – en inriktning som Marie Bellö Yngveson, som är nominerad till Årets employer branding-person, vill förmedla till potentiella kandidater.

När jobbet som Head of Saab Academy dök upp för snart två år sedan visste Marie Bellö Yngveson att det skulle passa henne som handen i handsken. Med en pappa som arbetade inom flygvapnet växte hon upp runt olika flygflottiljer i Sverige. Uppväxten ledde i sin tur till att hon är – som hon själv uttrycker det – barnsligt förtjust i flygplan.

– Samtidigt lockades jag av att arbeta för ett företag med spjutspetsteknologi, och möjligheten att bidra till svensk industri och samhällsförsvar. Saab levererar världsledande produkter inom allt från civil säkerhet till militärt försvar.

En välkomnande miljö

Marie arbetar med att attrahera nya talanger samt att utveckla bolagets medarbetare. Employer branding-arbetet på Saab beskriver hon som något som till stor del sker organiskt inom bolaget. Tillsammans sprider chefer och medarbetare Saabs budskap.

– Jag tror mer på att få med sig alla i företaget som ambassadörer än att ha en grupp som enbart sysslar med employer branding. Det blir mer äkta på det viset. Kommer man in på Saab möts man av en varm och välkomnande atmosfär, vilket är något som medarbetarna sprider vidare externt.

På Saab lägger man mycket tid och fokus på att främja arbetsglädje och hälsa. Just nu arbetar man bland annat med att förebygga stress genom att involvera alla medarbetare i en dialog kring vad som driver dem att gå till jobbet.

– Om medarbetarna inte kan säga att Saab är ett företag som tar hand om dem, kan inte vi, i vårt employer branding-arbete, säga att vi är en bra arbetsgivare. Det här med trovärdighet är jätteviktigt för oss.

Rätten att känna sig trygg

Trots att det mesta av employer branding-arbetet på Saab sker naturligt genom medarbetarna driver Saab Academy även olika typer av projekt. För tillfället arbetar Marie och hennes team med att nå ut externt med Saabs vision ”It is a human right to feel safe”.

– Vi har pratat mycket inom bolaget om vad budskapet betyder för oss för att på så sätt kunna sprida det vidare. Vår vision handlar om varför vi finns till som företag och vårt högre syfte.

Kvinnliga förebilder

Likt många andra bolag arbetar Saab hårt med att rekrytera ingenjörskompetens och allra svårast är att hitta kvinnliga ingenjörer. Trots detta har bolaget gått från att ha 14 procent kvinnliga chefer 2007 till att i dag vara uppe i 28 procent. År 2025 vill man att minst 35 procent av cheferna ska vara kvinnor.

– Vi har jobbat stenhårt med vårt jämställdhetsarbete i många år, vilket också har gett resultat. Vårt fokus på kvinnliga chefer handlar mycket om att vi tror att de lockar till sig fler kvinnliga anställda. Jag tror också att många ingenjörer, kvinnor som män, lockas av att det finns en oerhörd expertis inom Saab och att det finns så mycket kunskap att ta del av.

Sara Schedin
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
ESAB sammansvetsar medarbetare och världen
Spara artikel
Kraftringen bygger framtidens  cirkulära energisystem
2018-10-01

Kraftringen bygger framtidens cirkulära energisystem

Spara artikel
Accenture går från ord till handling
2018-10-01

Accenture går från ord till handling

Spara artikel
Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet
2018-11-21

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet

Spara artikel
Förändring skapar framgång för Securitas
2018-10-03

Förändring skapar framgång för Securitas

Spara artikel
Hamza Mostafa – Årets Mångfaldsinspiratör
2019-03-22

Hamza Mostafa – Årets Mångfaldsinspiratör

Spara artikel
Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti
2018-11-21

Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti