Meny

PRV högprioriterar employer branding

PRV högprioriterar employer branding
03 december 2018

Hur hittar man egentligen de vassaste talangerna i en konkurrensutsatt bransch? PRV, som är årets Employer Branding-företag, lyckas med rekryteringen genom lunchföreläsningar, mingel och cykelsadelkampanjer.

PRV, Patent- och registreringsverket har utsetts till Årets Employer Branding-företag 2018. En av medarbetarna är HR-specialisten Theresia Lasu Waleij, som började på PRV 2016 men har ägnat sig åt arbetsmiljö, ledarskap och värderingsfrågor i över 15 år.

Stort fokus på ambassadörskap

När Theresia började på PRV märkte hon tidigt att det är en organisation som lägger stor vikt vid att hitta nya talanger – men utan att glömma sina befintliga medarbetare.

– När jag kom hit insåg jag att employer branding-frågan verkligen är prioriterad och då kändes det ännu mer angeläget för mig att jobba här. Till exempel jobbar vi aktivt med ambassadörskap – redan på introduktionsutbildningarna tar vi upp att man som anställd här är en representant för PRV. Vi har flera medarbetare som varit väldigt engagerade i sådana frågor och som inspirerat folk de känner att söka jobb hos oss, helt frivilligt, endast för att de tycker så mycket om det vi gör.

KTH-kampanj och mingelkväll

För att lyckas fånga upp unga studenter på väg ut i karriären satsar PRV också stort på att synas i studenternas dagliga miljöer. De besöker ofta olika universitet runt om i landet och ibland gör de speciella PR-insatser vid skolor, vilket har varit uppskattat.

– I höstas hade vi en kampanj för KTH-studenter där vi delade ut cykelsadelskydd i området runt skolan, och i olika busskurer satte vi upp marknadsföring för PRV. Vi har funderat mycket på hur vi kan upplysa studenter om att patentbranschen faktiskt är en bransch där man kan göra karriär, så vi bjöd in studenter till ett mingel hos oss där vi, tillsammans med Scania och Ericsson, berättade om hur vi jobbar. Vi vågade vara lite generösa mot de andra företagen och visade samtidigt att branschen innehåller flera aktörer och att patent faktiskt är något man kan jobba med som ingenjör. Det initiativet är jag stolt över att vi tog.

Föreläsningar om patent

Just att belysa hur många roller och yrken som faktiskt finns i branschen är ett av PRV:s stora mål. Theresia betonar att ett effektivt sätt att förklara syftet med arbetet och samtidigt få rätt personer att hitta till PRV är genom just det mänskliga mötet.

– Vi har sett tydliga direkta effekter på ansökningar när vi haft lunchföreläsningar på universitetens arbetsmarknadsdagar. Vi hade en i Uppsala nyligen, då kom över 200 personer och lyssnade, vilket är fantastiskt! På föreläsningarna pratar våra olika chefer om verksamheten, vad ett patent egentligen är och vad som händer om man inte skyddar sina egendomar som företagare. Det är både information om oss som arbetsgivare och som man har nytta av även om man inte arbetar hos oss, för många kommer att bli företagare eller arbeta på andra företag med de här frågorna.

Fridah Jönsson
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Spara artikel
SKF:s öppna kultur  uppmuntrar till innovation
Spara artikel
Nytt labb på TRR ska främja nytänkande
2018-12-03

Nytt labb på TRR ska främja nytänkande

Spara artikel
AkzoNobel färglägger människors vardag
2018-12-03

AkzoNobel färglägger människors vardag

Spara artikel
Innovativt  kulturbyggande på RISE
2018-12-03

Innovativt kulturbyggande på RISE

Spara artikel
Karolinska Universitetssjukhuset  leder utvecklingen
2018-12-03

Karolinska Universitetssjukhuset leder utvecklingen

Spara artikel
En gemensam stolthet bygger Gävle kommun
2018-12-03

En gemensam stolthet bygger Gävle kommun

Spara artikel
Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling
2018-12-03

Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling