Meny

På EVRY får du jobba med projekt i framkant

På EVRY får du jobba med projekt i framkant
01 oktober 2018

Genom att erbjuda spännande projekt i teknologins framkant lyckas IT-tjänsteföretaget EVRY locka till sig nya talanger i en kraftigt konkurrensutsatt bransch. Det berättar Fredrik Almén, som kammat hem priset Årets vd inom employer branding.

Fredrik Almén tar emot på EVRYs nyrenoverade kontor i Solna utanför Stockholm. Det har genomgått en rejäl makeover och är nu ljust och öppet med många gemensamma ytor som främjar kreativitet, trivsel och ökat samarbete. De nya lokalerna hyser även EVRY Academy, där medarbetarna kan gå allt från kurser i artificiell intelligens till traditionella projektledarutbildningar. EVRY Academy har även ett Strategic Design Lab.

– Det är en miniversion av vårt Strategic Design Lab i Skatteskrapan på Södermalm i Stockholm. Där jobbar vi med våra partners, som till exempel Google, Amazon och IBM för att med den senaste teknologin kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar som utvecklar deras affär. Detta upplägg ger oss även möjlighet att erbjuda våra medarbetare projekt i framkant, säger Fredrik.

Traineer och ny teknologi

Eftersom de unika partnerprojekten är hemliga kan inte Fredrik beskriva dem mer ingående, men han förklarar att de jobbar mycket med exempelvis machine learning, robotics och kognitiva lösningar. Teknologi och kompetens av världsklass är också något som EVRY ser till att deras traineer får ta del av i allt större utsträckning.

– Vi tycker att det är viktigt att även våra traineer får testa på de olika teknologierna så att de utvecklas snabbt och känner att de är med där det händer. Vi försöker även ge traineeprogrammet en mer internationell prägel så att de också får en känsla för vad vi gör i andra länder, säger han och fortsätter:

– I år fick till exempel alla traineer åka till Baltikum för att bättre lära känna EVRY som helhet. Vi finns också i Indien och Ukraina samt har mindre kontor i Storbritannien, USA och Singapore – så det finns många möjligheter till att anordna olika typer av utlandsvistelser.

Medarbetarnas input är viktig

Eftersom EVRY verkar inom en väldigt konkurrensutsatt bransch jobbar bolaget mycket med att positionera sig bland yngre talanger, förklarar Fredrik. Något som de lyckats med bland annat genom att vara lyhörda och lyssna på vad medarbetarna tycker är bra med EVRY och vad som kan förbättras.

– Vi gjorde till exempel en stor undersökning under våren där vi suttit i fokusgrupper för att få input från våra medarbetare. Vi skickade även ut en enkät där över 1 000 personer gav sin syn på bolagets alla områden. Baserat på det har vi jobbat med, allt från att förbättra vårt externa varumärke till att fokusera mer på kommunikativt ledarskap, säger han och fortsätter:

– Återkopplingen vi fick från våra medarbetare har även lett till att vi nu ännu mer aktivt arbetar med tydliga karriärvägar inom EVRY och kompetensutveckling på individnivå, inom spjutspetsteknologi. Det för att säkerställa att vi ligger i framkant och kan möta både kundernas och medarbetarnas framtida behov.

Sara Schedin
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
Spara artikel
Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm
2018-10-03

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm

Spara artikel
Saab verkar för en tryggare värld
2018-10-01

Saab verkar för en tryggare värld

Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
2018-10-01

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna

Spara artikel
Hjärtat i Midroc är företagskulturen
2018-10-01

Hjärtat i Midroc är företagskulturen

Spara artikel
Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare
2019-03-22

Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare

Spara artikel
Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete
2018-10-01

Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete