Meny

På Essity går omtanke och affärer hand i hand

På Essity går omtanke och affärer hand i hand
03 december 2018

På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity är det värderingarna och målet – att öka människors livskvalitet genom förbättrad hygien och hälsa – som förenar 48 000 medarbetare. Essitys partnerskap med Fotografiska syftar till att lyfta hur hygien och hälsa påverkar människors välbefinnande.

Det är snart ett och ett halvt år sedan SCA:s hygienverksamhet blev ett eget bolag under namnet Essity. Bolagsnamnet är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities och knyter an till att man erbjuder nödvändigheter i vardagen. 100-tals miljoner människor världen över använder dagligen Essitys hygien- och hälsoprodukter – och i varumärkesportföljen finns allt från Libero barnblöjor och TENA inkontinensskydd till Libresse mensskydd, Tork hygienlösningar och Edet toalett- och hushållspapper. Men hur får man 48 000 medarbetare att känna engagemang och hängivet arbeta för målet att öka människors livskvalitet genom förbättrad hygien och hälsa?

– Vår starka och unika kultur lägger grunden för det. I samband med att vi blev ett eget bolag inledde vi ett arbete med att vidareutveckla vår företagsidentitet och att bygga intern stolthet. Medarbetare från olika delar av världen har fått diskutera och reflektera över vår kultur tillsammans, säger Malin Sandström som har blivit utsedd till Årets EB-Manager.

Värdeord visar vägen

Det var medarbetarnas gemensamma syn på kulturen, vad man tror på och hur man ska nå dit som sedan formade Essitys så kallade beliefs; committed, courage, care och colloborate. Som anställd på Essity är man delaktig i att bidra till ett bättre samhälle, vilket också reflekteras genom det nya arbetsgivarerbjudandet ”Improving lives every day”.

– På Essity finns ett tydligt högre syfte med det vi gör. Det känns meningsfullt att veta att man genom sitt jobb får vara med och påverka människors livskvalité.

Partnerskap med Fotografiska

Ambitionen att bidra till ett bättre samhälle visar sig på olika sätt. Under 2017 investerade Essity till exempel i 300 samhällsrelaterade initiativ över hela världen, allt från handtvättningsprogram i skolor till utbildning för unga kvinnor om pubertet och menstruation. Företaget har ett samarbete med FN och driver en global dialog kring hygien, hälsa och ökat välmående.

Ett led i det är det treåriga partnerskapet med Fotografiska i Stockholm. Mellan september och december visas fotoutställningen Hand to Hand med fotograferna Paul Hansen och Åsa Sjöström på Fotografiska.

– Hygien och hälsa spelar en viktig roll i människors liv, oavsett var i världen eller under vilka förhållanden du befinner dig, vilket den här utställningen sätter fokus på.

Bidra till en bättre värld

Att många studenter är nyfikna på Essity blev tydligt när Malin Sandström bjöd in studenter från Handelshögskolan i Stockholm till lunchföreläsning med efterföljande vernissage.

– Genom att visa vad vi brinner för och engagera nuvarande och framtida medarbete i vår passion så attraherar vi människor som vill vara en del av detta tillsammans med oss.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen
Spara artikel
LRF Konsult – 100 år  av engagemang och kompetens
2019-02-07

LRF Konsult – 100 år av engagemang och kompetens

Spara artikel
AkzoNobel färglägger människors vardag
2018-12-03

AkzoNobel färglägger människors vardag

Spara artikel
Dahl bygger på relationer  och nätverk
2018-12-03

Dahl bygger på relationer och nätverk

Spara artikel
Långsiktighet i fokus när Stockholms stad växer
2018-12-03

Långsiktighet i fokus när Stockholms stad växer

Spara artikel
Så bidrar Hemsö till social infrastruktur
2018-12-03

Så bidrar Hemsö till social infrastruktur

Spara artikel
Innovativt  kulturbyggande på RISE
2018-12-03

Innovativt kulturbyggande på RISE