Meny

Nytt labb på TRR ska främja nytänkande

Nytt labb på TRR ska främja nytänkande
03 december 2018

Som medarbetare på TRR gör du skillnad på den svenska arbetsmarknaden varje dag. Samtidigt får du djupdyka i olika branscher – något som i sin tur ger dig en naturlig och konstant kompetensutveckling.

Varje år hjälper TRR – en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer – cirka 15 000 uppsagda privata tjänstemän att ta sig vidare i arbetslivet och hitta nya lösningar. Sedan Lennart Hedström tillträdde som vd för två år sedan har han sett det som sin uppgift att göra TRR ännu mer känt – även hos de som aldrig haft anledning att nyttja organisationens tjänster.

– Vår nya vision “Vi öppnar dörrar till framtidens arbetsliv” innebär att vi ska vara mer proaktiva och möta våra kunder i ett tidigare skede, genom att bland annat utbilda deras ledare och fackliga representanter.

En ny innovationskultur

Förändringsresan som Lennart lett in TRR på har även innefattat att utveckla ledarskapet inom den egna organisationen – så att det är relevant för morgondagens arbetsmarknad. Fokus har varit att skapa en innovationskultur där medarbetarna får ta mycket eget ansvar.

– Som en del av vårt innovationsfokus är vi i färd med att skapa TRR lab där vi kan testa en idé innan den implementeras i verksamheten. Det är bättre att släppa upp en ballong och se om den flyger, istället för att släppa upp tio på samma gång som vi har gjort förut. Det här kommer innebära att både chefer och medarbetare kan vara mer kreativa och nytänkande.

Naturlig kompetensutveckling

På TRR kommer mycket av utvecklingen av medarbetarna naturligt i vardagen. Genom att ha en nära kontakt med sina kundbolag får organisationen en omvärldsbevakning på köpet.

– Mycket av kompetensutvecklingen kommer ur de förväntningar som våra kunder har på oss. Det kan vara alltifrån att de vill att vi ska få fördjupade kunskaper inom en viss bransch till att bli ännu skickligare på att hjälpa chefer som har blivit övertaliga, säger Lennart och fortsätter:

– Vår utvecklings- och analysavdelning har även tagit fram nya modeller och metoder för just omvärldsbevakning. Bland annat har vi börjat med webbsändningar med föreläsningar inom olika ämnen, där medarbetarna får vara involverade.

Snabba nedslag

När det kommer till att ta tempen på hur medarbetarna mår har TRR slutat med de årliga medarbetarundersökningarna. Enligt Lennart var resultaten ofta daterade innan de ens var färdiganalyserade.

– Nu gör vi istället korta och snabba nedslag för att direkt få en känsla för vad medarbetarna tycker och tänker. På så sätt kan vi implementera förändringar mycket snabbare, säger han och tillägger:

– Vi har också flyttat till ett helt nytt aktivitetsbaserat kontor här i Stockholm som är en enorm förändring från den lokal vi hade tidigare. Trots att vi inte har en utstakad employer branding-strategi bidrar alla de här förändringarna till att vi syns mer och att vi uppfattas som mer offensiva än vad vi gjorde tidigare

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
På Essity går omtanke och affärer hand i hand
Spara artikel
COWI prisar engagerande projektledare
2019-01-11

COWI prisar engagerande projektledare

Spara artikel
Hållbara bostäder – en självklarhet för JM
2018-12-03

Hållbara bostäder – en självklarhet för JM

Spara artikel
Business Sweden ökar Sveriges attraktionskraft
2018-12-03

Business Sweden ökar Sveriges attraktionskraft

Spara artikel
Digitalt lärande  i vardagen på Systembolaget
2018-12-03

Digitalt lärande i vardagen på Systembolaget

Spara artikel
PRV högprioriterar employer branding
2018-12-03

PRV högprioriterar employer branding

Spara artikel
TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
2018-12-03

TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv