Meny

Närvaro och engagemang när Gränges växer

Närvaro och engagemang när Gränges växer
03 december 2018

Ledarskap handlar om närvaro och universella saker som att visa uppskattning och skapa trivsel. Men också en vilja att interagera med sina medarbetare. Det menar Johan Menckel som har blivit utsedd till Årets ledare inom employer branding.

Gränges är världens största tillverkare av valsat aluminium för värmeväxlare i fordon. Varannan bil i världen innehåller material som Gränges har tillverkat. Positionen kräver sina medarbetare men också en god ledare. Johan Menckel, koncernchef på Gränges, har vunnit Årets ledare inom employer branding.

– Det är jätteviktigt med ledarskap, men man måste förtjäna sin titel. Som ledare bör man skapa en kultur som alla vill känna igen sig i. Jag försöker vara tydlig, närvarande och engagerad. Jag gillar att interagera med människor, men man måste göra det för att man vill, annars blir det inte bra.

Under det sista året har Gränges växt både organiskt och genom förvärv. Ett beslut finns också om att utöka verksamheten i Europa. I Finspång går produktionen på högvarv och man ökar både kapacitet och kapabilitet för att utveckla morgondagens innovationer.

– Vi måste omge oss med rätt personer som kan utmana branschen – den som värderar en opolitisk organisation trivs hos oss. Vår atmosfär präglas av mycket gott samarbete.

När Johan Menckel spanar in i framtiden ser han tydliga utvecklingstrender som på lång sikt kommer att påverka företaget och marknaden, och där hållbarheten löper som en röd tråd efterfrågad av alla – både kunder, slutkunder och medarbetare.

– Vi är ett materialföretag och 3D-printing är en teknologi som är mycket intressant för oss. Digitalisering och AI är självklart också jätteviktigt. Som automatiserat företag har vi mycket processdata, och hur vi kan använda den på bästa sätt är en spännande utmaning.

Under året har Johan Menckel arbetat hårt med att kommunicera Gränges kärnvärden – engagemang, innovation, handlingskraft och tillgänglighet. Varje år anordnar man en stor chefskonferens någonstans i världen. Det är ett bra sätt för att inkludera och skapa en bra företagskultur.

– Vi behöver rekrytera hela tiden men är ett traditionellt industriföretag som konkurrerar med Spotify och andra nya företag. Därför är det extra viktigt att skapa stolthet i företaget. En nyanställd på Gränges slås nog av hur tillgängliga folk är och hur nära det är till beslut. Vi har en tydlig strategi och tydliga kärnvärden som alla lever efter.

Koncernledningen prioriterar också att lägga möten på sina olika produktionsanläggningar för att bredda förståelsen för företagets alla delar. För att synas externt är man ute på högskolor och träffar studenter, även i Kina och USA. Man är också engagerade i olika seminarier.

– Jag bodde sex år i Kina och nu jobbar jag med amerikanare. I många fall finns det stora kulturella skillnader men jag skulle ändå säga att det finns fler likheter än olikheter. Alla människor vill ha uppskattning, få utmärkelser, bli befordrade, ha karriärmöjligheter och kollegor som man trivs med. Det är helt universellt och starka drivkrafter som får människor att må bra och vilja utvecklas.

Eva Rydinger
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Ledarskap i fokus hos Region Gävleborg
Spara artikel
Innovativt  kulturbyggande på RISE
2018-12-03

Innovativt kulturbyggande på RISE

Spara artikel
Trygg-Hansa  bygger ny HR-avdelning
2018-12-03

Trygg-Hansa bygger ny HR-avdelning

Spara artikel
Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare
2019-01-02

Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare

Spara artikel
Människorna på  Svenskt Näringsliv gör skillnad
2018-12-03

Människorna på Svenskt Näringsliv gör skillnad

Spara artikel
Digitaliseringen driver fram nya roller på Skanska
2018-12-03

Digitaliseringen driver fram nya roller på Skanska

Spara artikel
PRV högprioriterar employer branding
2018-12-03

PRV högprioriterar employer branding