Meny

För JM är långsiktighet nyckeln till allt

För JM är långsiktighet  nyckeln till allt
01 oktober 2018

Grunden för JMs framgångsrika employer branding-arbete består av ett sammanhängande och långsiktigt arbete såväl internt som externt. För oss är det viktigt att vår vision och övergripande strategier genomsyrar allt vi gör, menar Helena Söderberg, vinnare av Årets HR-direktör.

JM AB är projektutvecklare av bostäder och bostadsområden och grundades 1945 av byggnadsingenjören John Mattson. I dag är verksamheten fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Norden. Allt med långsiktighet och struktur i fokus.

Ett engagerat ledarskap

Redan 2015 tog JM fram en uppförandekod som tillsammans med bolagets värderingar beskriver medarbetarskapet på JM. Detta har sedan dess fungerat som ett centralt styrdokument.

– Vi jobbar aktivt för ett tydligt och engagerat ledarskap och tror att det bidrar till den goda stämningen på JM. 2017 lanserade vi ”Det engagerade ledarskapet” som är JMs ramverk för ledarskap, det beskriver förväntade krav på dig som chef och ledare på JM, samtidigt som det ger oss ett gemensamt språk när vi talar ledarskap. Samtliga chefer och ledare genomgår en tvådagarsutbildning vilket ger dem en gemensam grund att stå på. JM står för bra och sunda värderingar och uppförandekoden är en viktig utgångspunkt.

Vi gör det vi säger

Att sträva efter långsiktighet och uthållighet i allt man gör, har högsta prioritet. Under JMs dryga 70-åriga historia har företaget haft fem vd:ar totalt och under alla år visat på positivt resultat.

– Som en del i vårt långsiktiga HR-arbete har vår vd de senaste två åren varit ute på universiteten för att möta studenterna personligen, vilket varit väldigt uppskattat. Sedan 2010 erbjuder vi ett långsiktigt traineeprogram och sedan 2017 kompletterar vi våra strategiska rekryteringsinsatser med konceptet ”Välkommen In”, ett koncept med fokus på att attrahera framtida medarbetare till tjänster inom vår produktion. Vi har tydliga rekryteringsstrategier och tar årligen emot ett stort antal praktikanter både på kontor och ute på byggnadsplatser, vilket ger studenter en bra möjlighet att prova på olika roller.

Jämställdhet och mångfald en självklarhet

Byggbranschen har länge varit och är fortfarande starkt mansdominerad. Det vill JM förändra. På tjänstemannasidan är man nära att nå sitt övergripande mål med en könsfördelning på 40/60, på yrkesarbetarsidan är endast drygt 2 procent kvinnor. För två år sedan sattes nya mål, att nå 20 procent kvinnliga hantverkare innan år 2030.

– Ett sätt att få in mer kvinnliga hantverkare är vårt kvinnliga lärlingsprogram som startade förra året. Nytt för i år är att vi vänder oss till hela landet och vi har fått väldigt stort gensvar, vilket är fantastiskt roligt. Genom denna insats hoppas vi att fler kvinnor får upp ögonen för byggbranschen och JM och ser vilka utvecklingsmöjligheter som finns hos oss, avslutar Helena.

Charlotte Lund Phalén
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Så skapar JENSEN nöjda medarbetare
Spara artikel
Maten förenar på Paulig Foods
2018-11-21

Maten förenar på Paulig Foods

Spara artikel
Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej
2019-03-22

Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej

Spara artikel
Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti
2018-11-21

Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti

Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Spara artikel
Människa och miljö i fokus  på Bengt Dahlgren
2018-11-21

Människa och miljö i fokus på Bengt Dahlgren

Spara artikel
Stockholms stad gör skillnad  i vardagen
2018-10-01

Stockholms stad gör skillnad i vardagen