Meny

Innovativt kulturbyggande på RISE

Innovativt  kulturbyggande på RISE
03 december 2018

RISE stärker Sveriges konkurrenskraft internationellt – och på institutet är det inte bara forskarna som tänker innovativt. Även HR-organisationen, med Johanna Flanke i spetsen, flödar av kreativ kraft.

När Johanna Flanke fick frågan om hon ville bli RISE:s HR-direktör för drygt två år sedan hade hon ingen aning om vad det stod för. Hon var tvungen att googla det då nybildade forskningsinstitutet – och när hon insåg vilken resa hon hade fått chansen att vara med på kände hon att det var omöjligt att tacka nej till rollen.

– Jag älskar förändring och du kan bara tänka dig vilken kulturresa det är att slå ihop tre forskningsinstitut till ett. Här får jag vara med och bygga upp en HR-funktion som ska bli så bra som ett innovativt institut kräver, berättar Johanna, som är nominerad till Årets personaldirektör inom employer branding.

Stadig ökning av antalet sökande

RISE är en arena för svensk forskning och innovation vars syfte är att stärka Sveriges konkurrenskraft internationellt. För att kunna vara landets ledande forskningsinstitut har Johanna och hennes kollegor lagt stort fokus på att ringa in vilka kompetenser de kommer att behöva framöver och vad de behöver göra för att attrahera rätt målgrupper.

– Det är ett idogt arbete att säkerställa att vi har den kompetens vi behöver, både på kort och lång sikt. Till exempel har vi samarbetat tätt ihop med LinkedIn och bland annat blivit nominerade till årets RISING Star. Genom att titta på det ökande antal sökande vi har på varje tjänst kan vi se att vårt arbete har burit frukt.

Lekplatser på jobbet

För att skapa den innovationskultur som de eftersträvar har RISE satsat mycket på att utveckla ledarskapet inom organisationen. Johanna har involverat alla chefer och ledare i arbetet för att ta fram de beteenden och kompetenser som man ser hos den framtida RISE-ledaren.

– För att hitta lösningar på de utmaningar som finns i samhället, ute hos våra partners eller kunder behöver våra ledare skapa arenor där medarbetarna kan mötas och våga att prova nya saker tillsammans. Vi pratar mycket om att skapa lekplatser där man kan få fram sin kreativitet utan att döma eller bli bedömd.Det kanske kan låta lite barnsligt med en lekplats, men i vårt fall innebär det inte ett bollhav, utan snarare ett AI-labb eller en testbana för autonoma fordon.

Skräddarsydda förmåner

Johanna berättar att de pratar mycket om den hela människan och det hela arbetslivet. Med det menar hon att det ska fungera att arbeta hos dem oavsett var man befinner sig i livet.

– Bland annat är vi i färd med att lansera något vi kallar Benefits 2.0 som innebär att medarbetarna själva kommer att kunna välja vilken typ av förmåner de vill ha. För någon kanske det är viktigt att kunna träna tre gånger i veckan och för en annan kanske det känns viktigare att lägga en större del av sin förmån till pensionsavsättning. Eftersom livet kan se väldigt annorlunda ut under ett yrkesliv vill vi skapa förutsättningar för att arbetet här ska fungera för alla.

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP
Spara artikel
AkzoNobel färglägger människors vardag
2018-12-03

AkzoNobel färglägger människors vardag

Spara artikel
Digitalt lärande  i vardagen på Systembolaget
2018-12-03

Digitalt lärande i vardagen på Systembolaget

Spara artikel
SKF:s öppna kultur  uppmuntrar till innovation
2018-12-03

SKF:s öppna kultur uppmuntrar till innovation

Spara artikel
Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket
2018-12-03

Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket

Spara artikel
Business Sweden ökar Sveriges attraktionskraft
2018-12-03

Business Sweden ökar Sveriges attraktionskraft

Spara artikel
Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare
2019-01-02

Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare