Meny

Innovativ och teamorienterad miljö på Gränges

Innovativ och teamorienterad  miljö på Gränges
01 oktober 2018

En kombination av gedigen kunskap och innovativa lösningar präglar Gränges. Varannan bil som produceras i världen innehåller material som tillverkats av den globala industrikoncernen med anor från slutet av 1800-talet.

Gränges är en marknadsledande tillverkare av valsat aluminium för värmeväxlare. Det kräver att vi hela tiden utvecklar oss själva med verksamheten, berättar Magnus Carlström som sedan några år är HR-direktör på bolaget.

– Gränges fina utveckling och kultur gör att jag trivs. Det är ett anrikt företag med en bred och djup kompetensbas grundad i vår historia och en kontinuerlig strävan att bevara vår ledande position i vår nisch samtidigt som vi försöker bredda verksamheten. Det gör att det finns utrymme för kreativitet baserad på en hög nivå av kompetens. Kulturen är teamorienterad och jordnära men har ändå en professionell höjd.

Det personliga mötet

För att föra ut budskapet om verksamheten gör Gränges bland annat riktade insatser mot högskolor och universitet, som exempelvis arrangerade bussresor och personliga möten.

– Det personliga mötet är hårdvaluta i dag och ofta underskattat. Förra året hörde till exempel några personer från KTH av sig som företrädare åt en organisation som sökte sponsorskap för ett arrangemang. Klockan var då 11 och de bjöds in till ett möte redan klockan 13 samma dag. De kom hit och jag bjöd på kaffe, sedan ställde de frågor om vår verksamhet och bad oss att bli huvudsponsor under ett år. Då sponsrade vi två år på direkten, berättar Magnus. Tre timmar efter första kontakt hade personerna från KTH träffat vd:n, personaldirektören på huvudkontoret – och fått ett längre sponsorskap än de förväntade sig.

– Jag värderar det personliga mötet och det tror jag de gjorde också. Informationsspridningen på nätet blir sedan en naturlig följd med en god spridning som positiv konsekvens.

Medarbetarinitiativ uppmuntras

Gränges har cirka 1 600 medarbetare världen över.

– Jag vill påstå att Gränges är en platt organisation med snabba beslut och nära till linjen – det är där det vardagliga värdeskapande arbetet sker. För att få en innovativ organisation tror vi på sammansatta och mixade grupper, och därför jobbar vi ganska hårt på vår mångfald för att få in fler perspektiv. Vi tror att personer med olika ålder, kön, livserfarenheter och utbildning bidrar till problemlösning i flera perspektiv och det ökar kvaliteten på de beslut som tas, säger Magnus och fortsätter:

– Det är mycket man kan lära av varandra. När det gäller innovation har vi ett horisontellt samarbete mellan medarbetare i Asien, USA och Europa, och vi försöker stimulera ”best practice” utan att alltid huvudkontoret är inblandat.

Långsiktig tillväxtagenda

Gränges har en tydlig tillväxtagenda och gör strategiska analyser i samarbete med anrika utvecklingsinstitut.

– Det händer mycket spännande på Gränges. Vi gör långsiktiga analyser på hur branschen ändras över tid, vi tittar på köpmönster, servicekanaler, nya produkter och utveckling av befintliga produkter och företag att förvärva.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Förändring skapar framgång för Securitas
Spara artikel
Saab verkar för en tryggare värld
2018-10-01

Saab verkar för en tryggare värld

Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
2018-10-01

RISE har ett konkurrenskraftigt Sverige i sikte

Spara artikel
Hållbar finansiering i fokus på Svensk Exportkredit
2018-10-01

Hållbar finansiering i fokus på Svensk Exportkredit

Spara artikel
”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”
2018-10-01

”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”

Spara artikel
Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken
2018-10-01

Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken

Spara artikel
Första klivet på  karriären börjar på PwC
2018-10-01

Första klivet på karriären börjar på PwC