Meny

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
01 oktober 2018

Bakom Samsungs framgångsrika produkter finns en ambitiös medarbetarskara, en dynamisk och fartfylld kultur – och inte minst en driven HR-avdelning. De erbjuder allt från yoga till workshops för att öka trivseln på företaget.

Som HR-direktör på Samsung har Thomas Holmberg under flera år arbetat aktivt för att höja medarbetarnas trivsel och skapa en extern medvetenhet kring företaget som arbetsgivare. Och det har gett utdelning.

En långsiktig satsning

Att arbeta med personalfrågor och employer branding är ingen ”quick fix”, menar Thomas. Att skapa en genuin trivsel bland de anställda, som i sin tur sprider sig och speglas externt, kräver insatser från flera håll – och inte minst en kontinuerlig dialog med medarbetarna.

– Vi gör regelbundna medarbetarundersökningar där vi jämför index mot Samsungs övriga europeiska organisationer. För några år sedan låg vi under medel, men i dag ligger vi på tredje plats sett till medarbetarnöjdhet, säger Thomas och fortsätter:

– Det ska vara bra och roligt att vara anställd här. För att nya medarbetare ska bli attraherade av oss måste vi börja med att se till att våra nuvarande medarbetare är det.

Smartare arbete

”Work smart” är samlingsnamnet för många av de interna satsningar Thomas och kollegorna på HR-avdelningen jobbar med. Kortfattat handlar det om HR-avdelningens idéer om hur man kan få personalen att trivas bättre och arbetet att bli mer effektivt, blandat med önskemål från medarbetarna själva.

– Det har resulterat i allt från yoga och bootcamps till föreläsningar och workshops. Vi jobbar hela tiden för att främja medarbetarnas hälsa och att göra arbetet roligare och smidigare.

Mer än bara teknikprodukter

Thomas berättar att det har varit en utmaning att förmedla en bild av Samsung som arbetsgivare externt.

– De flesta känner oss genom våra produkter, så vi har jobbat mycket med att visa den andra sidan av oss; hur vi är som arbetsgivare. Bland annat har företaget satsat mycket på att nå ut till studenter, där Thomas ser en stor möjlighet att hitta nya talanger.

– Genom att vara ute på universitet och högskolor kan vi möta studenterna och väcka ett annat sorts intresse. Där berättar vi också om vårt graduate-program, där vi varje år tar in fem nyexaminerade studenter inom ekonomi, som får arbeta hos oss under ett år.

Även det externa employer branding-arbetet har visat sig vara framgångsrikt, vilket graduate-programmet är ett bevis på. Både ansökningarna till programmet och de generella arbetsansökningarna har ökat markant och är dessutom mer kvalificerade.

– Det visar att vi har lyckats förmedla vilka vi är. Vi har en speciell kultur och man måste gilla tempo, att det händer saker och att arbetet kan ta snabba vändningar. Vi värnar också om att våra medarbetare hjälper varandra, att vi kan skratta tillsammans och känna stolthet över det arbete vi gör. Motiveras man av det så är det här rätt plats att vara på.

My Ulvander
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
Spara artikel
Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare
2019-03-22

Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare

Spara artikel
Trafikverket lockar nya medarbetare
2018-10-01

Trafikverket lockar nya medarbetare

Spara artikel
Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm
2018-10-03

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm

Spara artikel
Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam
2018-11-21

Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam

Spara artikel
Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland
2018-10-01

Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland

Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen