Meny

Hos Unionen får du kraft att göra skillnad

Hos Unionen får du kraft att göra skillnad
21 november 2018

Den individuella utvecklingen står högt i kurs och medarbetarna utvecklas bland annat i självledarskap och förändringskompetens, vilket bidrar till att Unionen kan ligga i framkant och leda utvecklingen av morgondagens fackförbund.

Unionen erbjuder sina medarbetare ett utvecklande, professionellt och meningsfullt arbete. Med gemensamma krafter leder det till förbättringar för såväl den enskilde medlemmen, som för hela företag och samhället i stort. Här får medarbetarna kraft att göra skillnad. HR-chefen Anna Bergqvist och HR-specialisterna Johanna Smith och Anna Kritz är tre av Unionens drygt 1 000 medarbetare fördelade på 18 regioner i Sverige.

– I nära samarbete med vår kommunikationsenhet och i linje med det vi står för externt till våra medlemmar har vi definierat vår kultur; vad vi är och står för som arbetsgivare och arbetsplats. Och vi vet att det stämmer, säger Anna Bergqvist och fortsätter:

– Vårt arbetsgivarvarumärke och vår kulturbeskrivning är skapat av våra medarbetare, det är inget som ledningsgrupp eller HR har hittat på. Kombinationen meningsfullhet och ständig utveckling gör oss unika som arbetsplats och attraherar både nya och befintliga medarbetare.

Lever som de lär

Anna Bergqvist menar att de flesta av Unionens medlemmar har det ganska bra, men att allt kan bli bättre.

– Vi fokuserar inte bara på medlemmarnas problem utan också på deras möjligheter. Unionen vill bidra till att utveckla och framtidssäkra Sverige, och för att vara relevanta även i framtiden behöver vi utvecklas även internt, säger hon och fortsätter:

– Våra medarbetare är professionella när de möter medlemmar och arbetsgivare, och det syns att vi är den kompetenta organisation som vi vill vara.

Utvecklar självledarskap

Den individuella utvecklingen står i centrum och den interna rörligheten är hög, bland annat ordnas återkommande talangprogram för framtida ledare.

– Självledarskapet hos varje medarbetare är viktigt, det ger motiverade medarbetare med rätt attityd och vilja som vågar testa nytt, utvecklas och leverera mot uppsatta mål, säger Anna Bergqvist.

– Med hjälp av vår kultur, interna utbildningar och möjligheter att prova på andra arbetsområden skapar vi engagemang som leder till utveckling, säger Johanna Smith.

Håller kulturen levande

Kontinuerliga grupparbeten i en digital miljö genomförs i hela organisationen för att öka förståelse för och engagemang för Unionens ledord: omtanke, professionalism och utveckling. Syftet är att hålla kulturen och varumärket levande.

– Då besvaras frågor som: ”Vad betyder ledorden för mig som medarbetare?” eller ”Hur ska vi agera för att nå uppsatta mål?”. Det gäller att vara aktuell med varumärket för att attrahera nya men också för att utveckla och behålla våra medarbetare, säger Anna Kritz, och Anna Bergqvist avslutar:

– Kulturbeskrivningen och våra ledord är ständigt närvarande i våra processer; de ligger till grund för lönekriterier, de diskuteras i utvecklingssamtalen och finns med i våra utbildningar. Vår kultur är med i varje projekt vi startar.

Sara Schedin
Publicerad 21 november 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
AcadeMedia hjälper lärarstudenter  ut i arbetslivet
Spara artikel
Framåtanda och  vänlig kultur på Accountor
2018-10-17

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

Spara artikel
Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör
2019-03-22

Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör

Spara artikel
Hjärtat i Midroc är företagskulturen
2018-10-01

Hjärtat i Midroc är företagskulturen

Spara artikel
Essity bjuder in  framtidens medarbetare
2018-10-01

Essity bjuder in framtidens medarbetare

Spara artikel
Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete
2018-10-01

Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete

Spara artikel
Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti
2018-11-21

Långsiktiga kundrelationer väger tungt på Sogeti