Meny

Hjärtat i Midroc är företagskulturen

Hjärtat i Midroc är företagskulturen
01 oktober 2018

Den familjära företagskulturen har alltid gått som en röd tråd genom Midroc:s employer branding-arbete. Trivsel och engagemang skapar förutsättningar för goda affärer, och medarbetarna är viktiga ambassadörer och kulturbärare.

På Midroc ses de egna medarbetarna som den viktigaste tillgången, därför har man haft ett strategiskt och systematiskt kulturarbete i över tio år. Moa Wennström är nominerad till årets employer branding-person och menar att förutsättningen för arbetet är den genuina företagskulturen och de enkla kommunikationsvägarna.

Kulturarbete och tålamod

Moa började som HR-assistent på Midroc 2010 och har sedan dess arbetat i flera olika roller. I dag är hon HR- chef och tacksam för att hon har fått uppleva och vara en del av olika verksamheter inom organisationen.

– Det har hänt mycket sedan 2010, både för Midroc och även för mig såklart. Under utvecklingsarbetet har det dock alltid funnits en röd tråd i vår kultur. Själen och hjärtat är de samma, nu som då. Hjärtat är ett ord som Moa gärna använder för att beskriva kulturen på Midroc. Men lika viktigt är affärssinne.

– Vi bygger vidare, förstärker det vi har och blir allt bättre på våra verktyg. Vissa formuleringar har förändrats, och vi har utvecklat vår Ledningsplattform och hur vi ser på medarbetarskap. Men framgångsfaktorn är att vi har fortsatt och inte släppt taget. Kulturarbete tar tid och det dröjer innan man får kvitto på arbetet.

Kulturarbete – en koncernövergripande fråga

En av framgångsfaktorerna för Midroc:s kulturarbete är att ägarna har varit engagerade i utvecklingen från start. Kulturarbetet börjar hos koncernledningen och är inte en fråga som enbart ägs och drivs av HR-avdelningen.

– Vi är många som arbetar med att skapa förutsättningar för kulturarbetet. Vår kulturchef i koncernledningen arbetar till exempel med att utveckla och samtidigt bevara den röda tråden. En del av mitt arbete är att förpacka den inre känslan och skapa engagemang för frågorna. Men kulturen ägs av alla och är inte en pappersprodukt.

Medarbetarskapsdagar

Ett av de viktigaste verktygen för den gemensamma kulturen är den egna affärsskolan, Midroc Business School. Som nyanställd får alla en gemensam introduktion under så kallade medarbetarskapsdagar och en genomgång i konkreta dialogverktyg. Deltagarna får fokusera på vilka de är, vilken roll och påverkan de har i sitt team och lära sig Midroc:s gemensamma språk.

– Midroc Business School är ett viktigt verktyg, men jag vill understryka att det är medarbetarna som är våra kulturambassadörer och som visar om vårt arbete är framgångsrikt eller inte.

Stolt över Midroc:s arbete

Moa är stolt över vad de har uppnått på Midroc, med goda resultat på medarbetarundersökningar och fina placeringar på Universums rankinglistor.

– Svaren från våra medarbetare gör mig stolt och vårt arbete blir lättare att kommunicera. Vi har jobbat ihärdigt och vi kommer alltid prioritera och arbeta vidare med vårt kulturarbete, avslutar Moa.

Eva Rydinger
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
På Apoteket finns plats att växa
Spara artikel
Marginalen Bank surfar framåt på samhällsvågorna
2018-10-01

Marginalen Bank surfar framåt på samhällsvågorna

Spara artikel
Innovativ och teamorienterad  miljö på Gränges
2018-10-01

Innovativ och teamorienterad miljö på Gränges

Spara artikel
Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang
2018-10-01

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang

Spara artikel
Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör
2019-03-22

Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör

Spara artikel
Förändring skapar framgång för Securitas
2018-10-03

Förändring skapar framgång för Securitas

Spara artikel
Essity bjuder in  framtidens medarbetare
2018-10-01

Essity bjuder in framtidens medarbetare