Meny

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm

Gediget kulturarbete är kärnan hos Sector Alarm
03 oktober 2018

Sector Alarm har lyckats bygga upp en framgångsrik employer branding-strategi där medarbetarna är i fokus. Som ambassadörer för företaget delar de med sig av sin arbetsvardag – bland annat genom en Instagram-tävling som kan ge en liten bonus på lönen.

När employer branding-gruppen på Sector Alarm hade sitt första möte våren 2014 var frågan ”Vad är employer branding?” uppe på agendan. Fyra år senare har företaget en väl utarbetad employer branding-strategi som i år har gett dem nomineringen Årets employer branding-företag. Employer branding-gruppen består av representanter från både HR- och marknadsavdelningen. Karin Hallberg, HR-ansvarig för det svenska bolaget, och Sofie Haraldsson, kampanjansvarig samt produktionsledare, har varit med sedan starten.

– Vi insåg väldigt tidigt att employer branding handlar om det interna arbetet, samtidigt som vi också måste få ut det i våra externa kanaler. För att optimera varumärkesbyggandet gick vi därför samman i en grupp, förklarar Karin.

Tryggheten med en stark kultur

Det var Sector Alarms ledningsgrupp som kom med önskemålet om att driva ett framgångsrikt employer branding-arbete – något som inneburit att man har kunnat avsätta resurser för att jobba långsiktigt och strukturerat med sin strategi.

– Sedan har Sector Alarm ända sedan starten varit väldigt framgångsrika i sitt kulturarbete. När vi skulle börja förmedla vilka vi var externt fanns en trygghet i att vi redan byggt upp en stark kultur som alla medarbetare var medvetna om – och levde efter. På så sätt blev våra medarbetare även våra ambassadörer som kunde sprida vårt budskap, säger Sofie.

Instagram-tävling för medarbetarna

Ett av Sectors Alarms Employer Value Proposition (EVP) är arbetsglädje, och det har employer branding-gruppen arbetat med att marknadsföra utåt. För att förmedla den glädjen har man bland annat en Instagram-tävling, som pågått under ett par år, där medarbetare lägger upp bilder från sin arbetsvardag.

– Bland alla de här fantastiska bilderna utser vi månadsvis en vinnare som får en liten bonus på sin lön. Något som är menat som en liten morot och som uppskattas mycket, säger Karin.

En resa till Mocambique

Av tre stora employer branding-projekt som Sector Alarm drar igång i höst är ett något utöver det vanliga, berättar Sofie. Sedan ett par år tillbaka har bolaget ett samarbete med SOS Barnbyar, och för att medarbetarna ska få se med egna ögon vad de bidrar till kommer en grupp ambassadörer få besöka byn Chimoio i Mocambique som Sector Alarm stöttar.

– Här kommer vårt EVP ”meningsfullt jobb” in i bilden, vilket är något vi har varje dag eftersom vi jobbar med trygghet och säkerhet. Men där passar även den här typen av projekt in, säger Sofie och fortsätter:

– Det här projektet leder oss också in på vårt tredje EVP, ”möjligheter”, som inte bara har med karriärmöjligheter att göra, utan också att medarbetarna får chansen att uppleva den här typen av äventyr.

Sara Schedin
Publicerad 03 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Stockholms stad gör skillnad  i vardagen
Spara artikel
Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej
2019-03-22

Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej

Spara artikel
Första klivet på  karriären börjar på PwC
2018-10-01

Första klivet på karriären börjar på PwC

Spara artikel
Essity bjuder in  framtidens medarbetare
2018-10-01

Essity bjuder in framtidens medarbetare

Spara artikel
”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”
2018-10-01

”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”

Spara artikel
Förändring skapar framgång för Securitas
2018-10-03

Förändring skapar framgång för Securitas

Spara artikel
Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang
2018-10-01

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang