Meny

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

Framåtanda och  vänlig kultur på Accountor
17 oktober 2018

Framtid är ett av Accountors värdeord. Den ledande aktören på outsourcing av redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster utvecklar sina medarbetare och tjänster – allt för att ligga i framkant gentemot sina svenska och internationella kunder.

En av norra Europas största fullservicebyråer inom redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster bidrar med sina drygt 300 medarbetare till att kunderna uppnår resultat. Sofia Bley Claesson, Head of HR på Accountor, är en del av företaget sedan april 2018.

– Accountor har en vänlig företagskultur och arbetsmiljö, det märkte jag direkt när jag klev över tröskeln. Här finns en puls och det händer mycket, säger hon och fortsätter:

– Mina kollegor och alla som jobbar här gör mig stolt. Det är väldigt lätt att känna sig hemma här och integreras i företagskulturen.

Finns i sju länder

Samarbeten med universitet, högskolor och yrkeshögskolor bidrar till att studenter erbjuds praktikplatser på något av Accountors nio kontor runt om i landet.

– Här finns goda utvecklingsmöjligheter för alla medarbetare och ett omfattande webbaserat utbildningkoncept genom Accountor training. Vi jobbar dessutom med auktorisation genom vårt medlemskap i branschorganisationen Srf konsulterna.

Accountor har en internationell räckvidd genom närvaro i sju länder.

– Samtidigt är vi stolta över att det finns en småskalighet och en personlig närvaro. Vi jobbar med löner och redovisning som är applicerbara på alla branscher och industrier. Våra kunder är allt från små organisationer till större aktiebolag. Vår medarbetare har en bra mix av olika bakgrunder och kompetenser vilket speglar våra kunder och deras behov.

Lockar nya medarbetare

Accountor fokuserar på sitt employer branding-arbete och ett bevis på framgången är att företaget kontinuerligt rekryterar inom områden där det råder kompetensbrist.

– Vi lyckas väldigt väl med att fylla på med kompetenta kollegor på våra nio kontor. Vi ser också att antalet besökare på vår hemsida och sociala medierkonton har ökat, säger Sofia och fortsätter:

– Employer Branding kommer inifrån och är ett långsiktigt arbete. Vi har så många kompetenta medarbetare inom lön, redovisning och HR. Dessutom finns specialister inom skatt och avancerad redovisning. När medarbetare känner sig stolta och talar väl om företaget, det är då man har lyckats med sitt varumärke.

Stärker det gemensamma varumärket

Under de senaste åren har Accountor vuxit genom ett antal förvärv och är kända under olika företagsnamn.

– Vi fokuserar på att utveckla våra gemensamma värden och på så sätt stärka vårt varumärke. Vi jobbar bland annat med att utveckla våra digitala flöden, både i våra interna processer och ute hos våra kunder, säger Sofia och avslutar:

– Ett av våra värdeord är framtid – det handlar om att vi verkligen vill vara kreativa och innovativa, vi vill ligga i framkant både när det gäller utveckling av medarbetarna, utbud och tjänster. Vi vill kommunicera på ett ärligt och tillförlitligt sätt.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 17 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
Spara artikel
Innovativ och teamorienterad  miljö på Gränges
2018-10-01

Innovativ och teamorienterad miljö på Gränges

Spara artikel
Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten
2018-10-01

Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten

Spara artikel
Marginalen Bank surfar framåt på samhällsvågorna
2018-10-01

Marginalen Bank surfar framåt på samhällsvågorna

Spara artikel
AcadeMedia hjälper lärarstudenter  ut i arbetslivet
2018-10-17

AcadeMedia hjälper lärarstudenter ut i arbetslivet

Spara artikel
TUI – på en förändringsresa  mot framtiden
2018-10-01

TUI – på en förändringsresa mot framtiden

Spara artikel
Medarbetarna är delaktiga  på Umeå kommun
2018-10-01

Medarbetarna är delaktiga på Umeå kommun