Meny

Förändring skapar framgång för Securitas

Förändring skapar framgång för Securitas
03 oktober 2018

Med verksamhet i 54 länder är Securitas en av de största svenska arbetsgivarna i världen. Karriärmöjligheterna är många på säkerhetsföretaget som har ett viktigt samhällsuppdrag – och just nu är mitt uppe i en moderniseringsresa.

Securitas har drygt 300 000 medarbetare världen över, varav 10 000 i Sverige. För tre år sedan tillträdde Richard Orgård som HR- och hållbarhetschef i den svenska verksamheten.

– Det är en ära och en förmån att bygga vidare på ett starkt varumärke och att jobba med mångfaldsfrågor, miljö och hållbarhet i ett framgångsrikt företag, säger han och fortsätter:

– Vi har exempelvis tydliga jämställdhets- och mångfaldsmål och nästan 40 procent av våra anställda är kvinnor.

Hjältar i vardagen

Richard fick som 31-åring möjligheten att gå från ett jobb som jurist och förhandlare på Almega till att bli HR- och hållbarhetschef på Securitas i Sverige.

– Att jag fick den möjligheten speglar vår kultur – vi vill att människor ska växa genom ständigt lärande. Vi har exempelvis en intern ettårig chefsutbildning som är ständigt rullande, säger han och fortsätter:

– Här arbetar vardagshjältar som gör skillnad – det skulle bli problem i samhället om Securitas inte fanns på plats. Att vi har ett viktigt uppdrag bidrar till att skapa mening och innehåll för medarbetarna. Det, i kombination med karriärmöjligheterna som är nästintill oändliga, gör att många trivs hos oss och väljer att stanna kvar. Många väktare har tagit steget vidare till att bli chef, jobba med specialistfunktioner eller jobba inom en stabsfunktion. Om vi tittar på HR-avdelningen så har de flesta börjat som väktare.

Ökat behov av säkerhetstjänster

Aktuella samhällsförändringar gör att behovet av säkerhetstjänster ökar, och det faktum att det pratas om trygghetsfrågor får direkta konsekvenser för Securitas medarbetare. Det gör att uppdragen och arbetsinnehållet förändras.

– Det blir en ökad komplexitet i våra uppdrag och tekniken blir alltmer framträdande. Nu använder exempelvis våra väktare mer modern teknik, säger Richard och fortsätter:

– Att vi inte har stora overheadfunktioner runt om i världen bidrar till enkelhet. ”Keep it simple” är ett av våra motton, och även min personliga strävan, i allt vi gör.

Securitas tar täten

”Bakom uniformen” är en serie korta filmklipp med 25-åriga Rosanna som åker runt i Sverige och provar på olika uppdrag inom Securitas. Flygplatsbrandman, nattpatrullering och skyddsvakt i den underjordiska marinbasen på Muskö är några av de uppdrag hon provar på. Filmklippen finns att se på YouTube, där även några av Securitas vardagshjältar berättar om varför de trivs på jobbet.

– Vi visar upp bredden av olika yrken. Jag tror att vi sticker ut i en traditionell bransch och vi behöver visa det på olika sätt. Tidigare har vi verkat utan att synas, men nu behöver vi exponera varumärket och det innebär också en kulturell resa för oss. Jag vill att vårt varumärke ska vara fyllt med rejält innehåll som speglar det vi vill förmedla.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 03 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
WSP är med och utvecklar framtidens samhälle
Spara artikel
Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete
2018-10-01

Nytänkande driver Trafikverkets employer branding-arbete

Spara artikel
På EVRY får du jobba med projekt i framkant
2018-10-01

På EVRY får du jobba med projekt i framkant

Spara artikel
Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör
2019-03-22

Ayman Fares – Årets Samhällsinnovatör

Spara artikel
Framåtanda och  vänlig kultur på Accountor
2018-10-17

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

Spara artikel
RISE har ett konkurrenskraftigt  Sverige i sikte
2018-10-01

RISE har ett konkurrenskraftigt Sverige i sikte

Spara artikel
Dennis Dubrefjord – Årets Teknolog
2019-03-22

Dennis Dubrefjord – Årets Teknolog