Meny

Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare

Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare
02 januari 2019

Ett fungerande samhälle kräver hantering av många olika typer av kontant- och betallösningar. För Loomis, marknadsledande inom kontanthantering, är kundförtroende, hög effektivitet, förändring och kompetenta medarbetare en förutsättning för att fortsatt vara den ledande globala aktören.

Vinnaren i kategorin Årets personaldirektör på Universums årliga gala är Mårten Lundberg, CHRO (Chief Human Resources Officer) på Loomis. Han tycker att personalfrågor är minst lika intressanta i dag som när han började med internationellt HR-arbete för 18 år sedan.

HR-arbetet prioriteras

För ett förtroendeföretag som Loomis är medarbetarnas välmående och trivsel särskilt viktigt, menar Mårten. Och som CHRO har han en avgörande roll i HR-arbetets styrning.

– Loomis är specialister på att ta ansvar för och sköter kunders kontantflöden och det ställer naturligtvis stora krav på våra medarbetare.

Mårten berättar att man lägger ner stora resurser på att utbilda och utveckla sina medarbetare.

– Nyckeln till framgång är kundförtroende, det i sin tur kommer via våra medarbetare och deras yrkeskunnande. Det i sin tur innebär att våra ledares huvudsakliga uppgift är att, i samarbete med bland annat HR, driva utvecklingsfrågor för våra medarbetare.

Loomis i världen

Även om affärsverksamheter fortfarande är beroende av ett tryggt och effektivt kontantflöde, är det många privatpersoner i Sverige och Norden som väljer bort kontanter när de har möjlighet. Trots det är Norden en intressant marknad för Loomis, även om de huvudsakliga intäkterna genereras utanför dess gränser.

– I Sverige har Loomis 700 medarbetare, i USA cirka 10 000. Vi i Norden hanterar kontanter och betallösningar på ett annat sätt än övriga världen där kontanter fortfarande är det vanligaste sättet att betala och ta betalt. Vi har 26 000 medarbetare som finns i mer än 20 länder. Det ger oss en unik möjlighet att studera och få erfarenhet från olika marknader.

Mårten berättar att Loomis tar med erfarenheter från Norden för att möta framtidens betalsamhälle.

– Vi kommer fortsatt globalt att behöva kontanter, parallellt med andra betalningsformer. Kontanter som ett av flera betalningsmedel gör att ett samhälle står väl rustat för alla eventualiteter.

Satsar på framtiden

Kontanter kommer att globalt finnas kvar, även om de får konkurrens av andra aktörer.

– Vi på Loomis arbetar med en intressant transformeringsprocess som är starkt knuten till våra HR-frågor. Det är oerhört spännande att vara med och utveckla ett framtidskoncept med hjälp av våra medarbetare.

Tack vare Loomis framtidsfokus, har ett flertal intressanta projekt tagit fart. Vår affärsmodell involverar utveckling i alla våra drygt 20 länder och vår ”Cross Border Knowledge sharing” får goda idéer att snabbt och lätt röra sig mellan alla dessa länder. Teknisk innovation står högt på agendan och man har exempelvis redan etablerat ett Innovation Center.

– Vi går in i morgondagen med öppna ögon och vet att Loomis har en viktig plats även i framtiden.

Liv Lövendahl
Publicerad 02 januari 2019

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Hos Skanska utgår allt arbete  från värdegrunden
Spara artikel
COWI möter framtiden med 360-graderslösningar
2018-12-03

COWI möter framtiden med 360-graderslösningar

Spara artikel
Karolinska Universitetssjukhuset  leder utvecklingen
2018-12-03

Karolinska Universitetssjukhuset leder utvecklingen

Spara artikel
På Knowit handlar digitalisering mer om människor än teknik
2019-01-24

På Knowit handlar digitalisering mer om människor än teknik

Spara artikel
Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen
2018-12-05

Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen

Spara artikel
LKAB erbjuder spännande utmaningar
2018-12-05

LKAB erbjuder spännande utmaningar

Spara artikel
Samhällsansvaret driver Scandic framåt
2018-12-03

Samhällsansvaret driver Scandic framåt