Meny

Digitalt lärande i vardagen på Systembolaget

Digitalt lärande  i vardagen på Systembolaget
03 december 2018

Med en genomarbetad employer branding-strategi och nya digitala verktyg för lärande möter Systembolaget framtiden tillsammans med sina 5 000 medarbetare.

Employer branding-arbetet på Systembolaget handlar inte om att lova guld och gröna skogar. Här arbetar man istället systematiskt med ledarskaps- och medarbetarfrågor för att på så sätt skapa en trygg och meningsfull arbetsplats. Det förklarar HR-direktören Tobias Frohm som är vinnare av titeln Årets hederspris inom employer branding.

– Vi arbetar utifrån principen “inifrån och ut”. Det handlar om att utveckla arbetet internt så att det som sedan syns utåt speglar oss hela vägen – oavsett var i vår organisation du tittar.

Kraften i alla

Systembolagets employer branding-arbete har varit igång i sin nuvarande form sedan 2013. Mycket har handlat om att kommunicera med medarbetarna för att på så sätt ta reda på vad de gillar med organisationen och vad som kan förbättras.

– Vi har jobbat med fokusgrupper och gjort interna analyser som sedan har använts att förbättra de områden där vi behöver bli en bättre arbetsgivare. En del av vår strategi har varit att prata om “Kraften i alla”, vilket syftar på kraften i alla våra 5000 medarbetare. Det kan låta lite diffust, men det handlar om att skapa förutsättningar för att var och en ska kunna komma till arbetet och göra ett så bra jobb som man kan. Det betyder att man får använda sin kunskap och kompetens, samtidigt som man också har möjlighet att utvecklas i arbetet.

Dynamiskt digitalt lärande

I och med digitaliseringen lägger Systembolaget mycket energi på att ta fram nya HR-system som ska skapa förutsättningar för kompetensutveckling och lärande på ett helt annat sätt än tidigare. En stor del av medarbetarnas utveckling framöver kommer att ske under arbetsdagen via digitala verktyg.

– Vi ska erbjuda olika former av e-utbildningar och man ska även kunna använda sociala medier i arbetsmiljön för att få kontakt med sina kollegor och lära sig av varandra. Det blir ett mer dynamiskt och snabbare sätt att utvecklas än tidigare. För att möjliggöra detta kommer vi från och med 2019 se till att alla medarbetare har digitala identiteter.

Fokus på ledarskapet

Tobias berättar att han tror att duktiga ledare är den största faktorn för att skapa en bra arbetsplats. Därför har Systembolaget under många år utvecklat ledarskapet på alla nivåer – från högsta ledningen till butikscheferna runt om i Sverige.

– Vårt ledarskap handlar om att ta tillvara och skapa förutsättningar för alla medarbetare att utföra sitt arbete på bästa sätt. Det betyder att man behöver ha god kommunikation och personliga utvecklingsplaner. Vi tror också mycket på de personliga samtalen och på att ge feedback och återkoppling, säger han och tillägger:

– Jag tror att vårt fokus på ledarskapet i kombination med att vi är en modern detaljhandelskedja som gör nytta i samhället är anledningen varför många söker sig till oss.

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare
Spara artikel
Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling
2018-12-03

Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling

Spara artikel
Hos Skanska utgår allt arbete  från värdegrunden
2018-12-03

Hos Skanska utgår allt arbete från värdegrunden

Spara artikel
Närvaro och engagemang när Gränges växer
2018-12-03

Närvaro och engagemang när Gränges växer

Spara artikel
Karolinska Universitetssjukhuset  leder utvecklingen
2018-12-03

Karolinska Universitetssjukhuset leder utvecklingen

Spara artikel
På Essity går omtanke och affärer hand i hand
2018-12-03

På Essity går omtanke och affärer hand i hand

Spara artikel
Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket
2018-12-03

Var med och gör Sverige närmare tillsammans med Trafikverket