Meny

Dahl bygger på relationer och nätverk

Dahl bygger på relationer  och nätverk
03 december 2018

Att Dahl har stolta, drivande och engagerade medarbetare som är nära kunderna i den lokala verksamheten är avgörande för VVS-grossisten. Med en stark kultur i grunden fortsätter företaget att digitaliseras och utvecklas.

Dahl, Sveriges ledande VVS-grossist, har en historia som sträcker sig drygt hundra år tillbaka. Marianne Winblad von Walter är nytillträdd HR-direktör på företaget och hon lovordar den starka kulturen som finns i hela organisationen.

– Jag slås av kraften i alla medarbetares lojalitet och engagemang – Dahl är ett empatiskt företag med mycket själ och hjärta. Jag har varit ute och pratat med medarbetare på kontor, lager, försäljning och butiker i landet och det är genomgående stolta, glada och engagerade medarbetare som bryr sig om företaget. Det finns en ”Dahlanda” som är spännande, den är inte formulerad på ett papper men den lever i alla fall, säger Marianne och fortsätter:

– ”Det lilla extra” är ett värdeord som innebär att vi gör allt för våra kunder, och det präglar även hur kollegor är mellan varandra, vi hjälper varandra att lösa olika frågor.

Medarbetarna har egna nätverk

Dahl tillhör byggbranschen – en traditionsbunden bransch som till stor del bygger på relationer.

– Varje medarbetare har sitt eget nätverk och det är så otroligt viktigt för oss, säger Marianne och fortsätter:

– Vi har stolta och lojala medarbetare och det gör att kärnvärden redan skapats. När det gäller employer branding är det viktigt att fortsätta hålla det enkelt och att göra några få saker bra, så att man klarar av att hålla i få, viktiga budskap. En säker och trygg arbetsmiljö är exempelvis otroligt viktigt och grundläggande för oss på Dahl.

Digitalisering av verksamheten

Företaget digitaliserar verksamheten med olika interna och externa lösningar. Ett exempel är ett nytt digitalt HR-system som gör det möjligt att hantera hela anställningscykeln, som introduktion av medarbetare, stöd till chefer och medarbetare, och utveckling och lärande.

– Vi har en av Sveriges största e-handelsplattformer inom B2B och den växer. Vår vision är att vara den ledande värdeskaparen i branschen och det innebär att vi behöver vara rustade för framtiden, säger Marianne.

Medarbetare med stort ansvar

Marianne berättar att Dahl är ett entreprenöriellt företag där mycket styrs av delegerade beslut nära kunderna i den lokala verksamheten.

– Man förväntas vara självgående och får också mycket ansvar. Jag tror mycket på eget ansvar för sin egen trivsel, och på kraften att folk ska göra det de tycker är roligt. Alldeles nyligen ordnade några medarbetare en personalfest som de sökte medel för i ledningsgruppen, det blev lyckat och fick större uppslutning än någonsin, säger hon och avslutar:

– Vi är här tillsammans och skapar en arbetsmiljö som vi trivs i. Genomsnittsarbetstiden på Dahl är 9,5 år, och vi har många som jobbat i 10-20 år. Det är en stor variation i arbetsuppgifter och man lär sig nytt hela tiden, och det tror jag är en anledning till att vi har så glada medarbetare.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
”Vi har en stark teamkultur och levererar som en enhet”
Spara artikel
Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen
2018-12-05

Innovation i fokus hos Arbetsförmedlingen

Spara artikel
På E.ON får man vara med och förnya Sverige
2018-12-03

På E.ON får man vara med och förnya Sverige

Spara artikel
Innovativt  kulturbyggande på RISE
2018-12-03

Innovativt kulturbyggande på RISE

Spara artikel
Digitalt lärande  i vardagen på Systembolaget
2018-12-03

Digitalt lärande i vardagen på Systembolaget

Spara artikel
Så bidrar Hemsö till social infrastruktur
2018-12-03

Så bidrar Hemsö till social infrastruktur

Spara artikel
Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling
2018-12-03

Valmet tar priset för medarbetarnas utveckling