Meny

CGI bidrar till att framtidssäkra Sverige

CGI bidrar till att framtidssäkra Sverige
07 december 2018

IT-tjänsteföretaget skapar samhällsnytta i samarbete med kunderna. Medarbetarna på CGI bygger tillsammans den interna stoltheten – det ökar motivationen och bidrar till att attrahera nya medarbetare till ett av världens största IT-tjänsteföretag.

Med sina 3 800 medarbetare på 30 orter i Sverige bidrar CGI till att driva den digitala utvecklingen. Visionen är att vara en IT- och affärsprocessleverantör i världsklass som hjälper kunderna att lyckas. CGI var till exempel det enda IT-konsultföretag som var med från start i Regeringens stora satsning på utveckling av artificiell intelligens.

– Det är spännande och sätter oss på kartan över hur vi tänker kring AI och digitalisering. Vi som arbetar på CGI känner en stolthet över det arbete vi gör och den samhällsnytta vi skapar tillsammans med våra kunder, säger Sara Stjernberg, som är ytterst ansvarig för employer branding på CGI.

Sara är en av dem som aktivt har valt IT-konsultföretaget som arbetsgivare.

– Jag jobbade länge med headhunting, främst inom IT, och hade bra koll på CGI och deras kompetens. Därför var det ett självklart val när jag ville ta steget från rekryteringskonsult till att jobba med intern rekrytering.

Medarbetarna som ambassadörer

Sedan 2017 har CGI gjort ett flertal satsningar inom employer branding. Bland annat jobbar CGI mer fokuserat med employer branding via sociala medier och uppmuntrar medarbetarna att dela inlägg om företaget i sina egna nätverk.

– Det har blivit en framgång. Vi ser att våra medarbetare är mer aktiva i att vara ambassadörer, de vill dela med sig av vad vi gör, visa att vi växer och välkomnar nya medarbetare. Vi bygger stolthet internt för att attrahera rätt medarbetare externt.

Fyra huvudbudskap

Genom interna workshops med ledare och medarbetare har Sara och hennes kollegor inom HR och marknad tagit fram vad som gör CGI unikt som arbetsgivare. Tillsammans har de formulerat fyra huvudbudskap: vi lever vår dröm, vi äger vårt företag, vi är bäst tillsammans och vi finns alltid nära.

– Vi lever vår dröm handlar exempelvis om att vår grundare ville skapa en miljö där vi trivs med att arbeta tillsammans och att alla får vara med och bygga ett företag att känna sig stolt över, säger Sara och fortsätter:

– Mycket av vårt arbete i de workshops som gjorts det senaste året har handlat om att behålla motiverade medarbetare. Vi ser i återkommande undersökningar att medarbetarnöjdheten har ökat, de känner sig exempelvis mer sedda, och att deras ledare är mer engagerade än tidigare.

Unikt delägarskap motiverar

Något som gör CGI unikt är att alla medarbetare har möjlighet att lägga en del av sin lön på aktier i företaget, och CGI avsätter samma andel i aktier för medarbetaren upp till en viss procent. Det är i dagsläget cirka 80 procent av alla på CGI i Sverige som har valt att bli delägare.

– Tanken med delägarskapet är att alla ska kunna vara med och påverka CGI:s framtid, och delägarskap bidrar till att man känner större engagemang och ansvar för det vi gör.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 07 december 2018

Fler Number One-artiklar

Spara artikel
SKF:s öppna kultur  uppmuntrar till innovation
Spara artikel
Social hållbarhet i fokus för Uppsalahem
2018-12-03

Social hållbarhet i fokus för Uppsalahem

Spara artikel
”Vi har en stark teamkultur och levererar som en enhet”
2018-12-03

”Vi har en stark teamkultur och levererar som en enhet”

Spara artikel
TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
2018-12-03

TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv

Spara artikel
Närvaro och engagemang när Gränges växer
2018-12-03

Närvaro och engagemang när Gränges växer

Spara artikel
Så bidrar Hemsö till social infrastruktur
2018-12-03

Så bidrar Hemsö till social infrastruktur

Spara artikel
LKAB erbjuder spännande utmaningar
2018-12-05

LKAB erbjuder spännande utmaningar