Meny

Autolivs produkter räddar över 30 000 liv om året

Autolivs produkter  räddar över 30 000 liv om året
01 oktober 2018

Möjligheten att få arbeta med produkter som räddar liv lockar många talanger till Autoliv. Per Tillman, som är nominerad till Årets employer branding-person, ser till att företagets syfte når ut externt.

När Per Tillman började som Vice President Talent Management på Autoliv för tre år sedan drev trafiksäkerhetsföretaget inget medvetet employer branding-arbete. Hans roll har sedan dess bland annat varit att öka den externa kännedomen om företaget. Processen inleddes med en nollmätning tillsammans med Universum, för att ta reda på hur väl svenska studenter kände till Autoliv och hur de upplevde företaget.

– Undersökningen gav oss ett utgångsläge att arbeta vidare från. Vi har jobbat med att förstå våra olika målgrupper, både i Sverige och globalt, för att ta reda på vad som driver attraktion.

”Ett bra syfte är inte tillräckligt”

Innan employer branding-projektet inleddes utgick Autolivs budskap från företagets syfte: ”Saving more lives”. Men Per förklarar att deras fördjupade analys visade stora skillnader mellan vad studenter och young professionals säger är viktigt när de betraktar presumtiva arbetsgivare och vad som faktiskt gör en arbetsgivare attraktiv.

– Ett ”inspirerande syfte” kommer ofta högt på listan bland det som unga talanger säger är viktigt, men har enligt vår fördjupade analys ingen korrelation med en organisations bedömda attraktivitet. Det är ett spektakulärt resultat. För oss blev slutsatsen av analysen tydlig och omvälvande – ett bra syfte är inte tillräckligt – vi måste också betona andra attribut som är viktiga för målgruppen och sanna för Autoliv. I vårt fall handlar det om vår världsledande innovation och marknadsposition inom säkerhetssystem som de attribut som kompletterar ”saving more lives” globalt.

Fokus på verkligheten

Autoliv har en marknadsandel på 38 procent globalt och de senaste åren har företaget vunnit nära hälften av alla order. Förutom Autolivs marknadsledande storlek är det företagets kvalitetsarbete som särskiljer det från konkurrenterna.

– Vi fokuserar på Real Life Safety, vilket innebär att vi tittar på hur säkerhetssystemen fungerar i verkligheten och inte bara i testmiljö. Det innebär att man arbetar med många fler variabler och att det ställs högre krav på att produkterna ska fungera på rätt sätt. Det här är något som gör oss unika och som innebär att vi leder utvecklingen av säkerhetssystem.

Viktigt med låga trösklar

Eftersom kvalitet är avgörande för Autolivs konkurrenskraft lägger man stort fokus på att säkerställa att medarbetarna känner att de kan lyfta eventuella bekymmer. Det är viktigt att ha så låga trösklar som möjligt för att snabbt kunna åtgärda problem som dyker upp.

– För oss är en central del av employer branding-arbetet hur vardagen ser ut för våra medarbetare. Vi har därför bland annat stöpt om våra ledarskapsprogram för att våra ledare ska kunna ge bra stöd i medarbetarnas utveckling och bättre bidra till en engagerande arbetsmiljö. Varje år deltar mer än 8 500 medarbetare och ledare i minst ett av de nya programmen.

Sara Schedin
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Engagemang bidrar till arbetsglädje på ICA Banken
Spara artikel
Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare
2019-03-22

Fanny Norkko – Årets Samhällsutvecklare

Spara artikel
Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej
2019-03-22

Ebtisam Mohammedsalih – Årets IT-tjej

Spara artikel
Människa och miljö i fokus  på Bengt Dahlgren
2018-11-21

Människa och miljö i fokus på Bengt Dahlgren

Spara artikel
Medarbetarna är delaktiga  på Umeå kommun
2018-10-01

Medarbetarna är delaktiga på Umeå kommun

Spara artikel
Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam
2018-11-21

Samarbete utvecklar medarbetarna på Folksam

Spara artikel
Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten
2018-10-01

Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten