Meny

AkzoNobel färglägger människors vardag

AkzoNobel färglägger människors vardag
03 december 2018

Från burken du dricker din läsk ur till möbeln du vill fräscha upp. Utan att vi tänker på det är färg och ytbehandling ständigt närvarande i vår vardag. Det gör det också extra spännande att jobba på AkzoNobel som i dag är ett renodlat färgföretag.

Förändringens vindar blåser på AkzoNobel som under hösten har gått från att vara ett färg- och kemiföretag till att enbart fokusera på färg och ytbehandling. Enligt Patrik Hassel, People Services & Talent Resourcing Manager, är försäljningen av specialkemikalieområdet ett naturligt steg för företagets fortsatta utveckling.

– Hur man producerar och säljer färg jämfört med specialkemikalier skiljer sig mycket åt, vilket har gjort det svårt för oss att få ihop en övergripande affärsmodell. Genom att separera de två affärsområdena blir det enklare att förmedla vilka vi är, både till aktieägare och potentiella medarbetare.

Mycket utveckling i Sverige

Patrik betonar att transformationen inte innebär så stora förändringar vad gäller den kompetens de eftersöker. AkzoNobel kommer fortfarande erbjuda intressanta jobb för kemistudenter och andra typer av ingenjörer – en målgrupp som de varit duktiga på att attrahera.

– Vi kommer fortsätta att ha kvar mycket av vår utveckling i Sverige i form av våra globala utvecklingscenter i Malmö och Stockholm. Framöver kommer vi även att bredda vår målgrupp till andra yrkeskategorier inom bland annat sälj och marknad. Vi vill också introducera våra målgrupper till färgbranschen genom att bland annat låta dem träffa våra experter ute i fabrikerna för att visa på den vetenskap och kemi som ligger bakom färgtillverkning.

Närvaron i vardagen

För AkzoNobel kommer fokus även ligga på att förmedla var deras produkter finns i människors vardag. Förutom att skydda hus från väder och vind, finns de till stor del ute i industrin, med allt från ytbehandling av möbler och golv till produkter som skyddar fordon, båtar, byggnader och infrastruktur.

– Ska du åka tåg eller flyg är det stor sannolikhet att fordonet är behandlat med våra produkter. Samma gäller om du dricker läsk ur en aluminiumburk. Stoltheten vi känner inför vårt arv är något vi kommer arbeta aktivt med att kommunicera i vårt employer branding-arbete.

Hållbarhet i fokus

På AkzoNobel finns även en stor stolthet för det omfattande hållbarhetsarbete man driver inom organisationen. Bolaget ligger långt upp på Dow Jones Sustainability Index, något som är ett kvitto på att man arbetar med hållbarhet ur ett brett perspektiv. Tittar man på miljöaspekten jobbar AkzoNobel bland annat aktivt med att minska farliga ämnen i haven.

– Tillsammans med Royal Philips lägger vi lysdioder i ytbeläggningen för att hindra föroreningar på skroven. I stället för att använda starka kemikalier för att avlägsna snäckor och andra föroreningar, skrämmer den här typen av färg bort dem redan innan de hunnit fästa sig, genom att avge ett sken. Effekten innebär också mindre motstånd för båtarna att ta sig fram vilket reducerar bränsleförbrukningen. Det är fint att kunna samarbeta med andra branscher för att skapa en mer hållbar värld.

Sara Schedin
Publicerad 03 december 2018

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Förändring och innovation – avgörande för Loomis och dess medarbetare
Spara artikel
En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP
2018-12-03

En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP

Spara artikel
Göteborgs Stad bryter ny mark
2018-12-03

Göteborgs Stad bryter ny mark

Spara artikel
Människorna på  Svenskt Näringsliv gör skillnad
2018-12-03

Människorna på Svenskt Näringsliv gör skillnad

Spara artikel
Närvaro och engagemang när Gränges växer
2018-12-03

Närvaro och engagemang när Gränges växer

Spara artikel
SKF:s öppna kultur  uppmuntrar till innovation
2018-12-03

SKF:s öppna kultur uppmuntrar till innovation

Spara artikel
Så bidrar Hemsö till social infrastruktur
2018-12-03

Så bidrar Hemsö till social infrastruktur