Meny

Accenture går från ord till handling

Accenture går från ord till handling
01 oktober 2018

Det globala konsultföretaget Accenture fortsätter att växa. Företaget lägger ner mycket tid och energi på att ta tillvara på varje medarbetares styrka. Att möta medarbetarnas önskemål ligger högt upp på agendan.

Det är företagskulturen som gör att Mattias Lewrén trivs i sin roll som vd på Accenture.

– Jag är nyfiken och vetgirig. Industrin rör sig enormt fort och det gäller att hela tiden lära sig nytt för att vara relevant – det ligger väldigt djupt i vår kultur på Accenture. Vi går från ord till handling och det gillar jag. Ju mer utmanande ett projekt är, desto mer passar det vår kultur, säger han.

Accentures fundament

Utöver ett gott ledarskap och vad Accenture kallar en ”Truly Human Culture” nämner Mattias tre grundläggande komponenter för företagets framgång; affärsresultat, rätt kunder och projekt, samt att säkerställa att medarbetarna lär sig yrket.

– Mitt och företagets första ansvar är att se till att generera en tillväxt och lönsamhet, och de senaste fyra åren har vi gått väldigt bra. Folk vill helt enkelt vara med i ett vinnande lag där de får en chans att komma till sin rätt, säger han och fortsätter:

– Vi är en konsultverksamhet och för vår personal är det viktigt att vi jobbar med rätt kunder och projekt. Vi jobbar med drygt 80 procent av de 30 största bolagen på börsen, med projekt som är viktiga för deras företagsledningar. Personer som börjar på Accenture får dessutom verkligen möjlighet att lära sig konsultyrket och bli en duktig yrkesperson.

Styrkebaserat ledarskap

Accenture har en filosofi som är baserad på varje människas styrka, och har genomfört ett strukturerat arbete för att ta reda på vad medarbetarna efterfrågar.

– Vi lägger tid och pengar på det som är attraktivt. Att våra anställa får kontinuerlig feedback är viktigt, så vi ger våra medarbetare feedback dagligen, veckovis och månadsvis, det blir som en naturlig process. Medarbetarna vill ha tydlighet, klara målsättningar, kontinuerlig dialog med företaget om hur det går kopplat till sina styrkor, säger Mattias och fortsätter:

– När vi fokuserar på styrkor, då presterar alla bättre, därför har vi ett styrkebaserat ledarskap. Jag tror att många företag kommer från ett arv där man diskuterar människors svagheter – det har vi övergivit. Det är bättre att lägga energi på det du redan är bra på.

“Folk vill helt enkelt vara med i ett vinnande lag.”

Ett globalt nätverk

Samarbetet mellan medarbetare i olika länder är omfattande i det globala företaget. Mattias uppskattar att det just nu finns 300–400 utländska medarbetare som är i Sverige för att arbeta i projekt.
– Här har vi ett globalt nätverk där vi kan erbjuda våra anställda stora möjligheter. Jag har själv jobbat längre perioder i Japan och England och kom tillbaka till Sverige för fyra år sedan, säger Mattias.

Nu svänger Accenture om till att bli än mer innovationsdrivet.

– Det ska bli spännande att göra den resan i ett företag som har 450 000 anställda. I Sverige har vi exempelvis öppnat ”Liquid Studio” – en hub där vi driver innovation tillsammans med våra kunder, avslutar Mattias.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 01 oktober 2018

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Dennis Dubrefjord – Årets Teknolog
Spara artikel
Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang
2018-10-01

Uppsala kommun sticker ut med sitt engagemang

Spara artikel
Hos Unionen får du kraft att göra skillnad
2018-11-21

Hos Unionen får du kraft att göra skillnad

Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Spara artikel
Alfred Wahlforss – Årets Digitala Talang
2019-03-22

Alfred Wahlforss – Årets Digitala Talang

Spara artikel
Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland
2018-10-01

Vardagen en framgångssaga för Region Västmanland

Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
2018-10-01

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna