9 Jun 2022 kl: 08:20
Enhetschef Räddningstjänsten

Array - Strängnäs Kommun - Strängnäs

Strängnäs Enhetschef

Enhetschef Räddningstjänsten

Enhetschef Räddningstjänsten


Om arbetsplatsen

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Strängnäs kommun är organiserad som en samlad förvaltning med kommundirektören som förvaltningschef. Räddningstjänsten ingår som en av fyra verksamheter i Teknik- och servicekontoret (TSK) som leds av en kontorschef.
Räddningstjänsten arbetar med trygghet för alla som bor eller vistas i Strängnäs kommun. Här finns 34 heltidsanställda varav åtta i dagtidstjänst samt ungefär 50 RIB-anställda (deltidsbrandmän). Operativt har vi en heltidsstyrka och tre deltidsstyrkor fördelade i tätorterna Strängnäs, Mariefred och Åkers Styckebruk.

Vi samverkar med alla våra grannkommuner men sedan 2016 framförallt inom systemledningen Räddningsregion Mälardalen (RRM) som består av fyra räddningstjänster och täcker nio kommuner. Inom RRM finns fyra gemensamma operativa ledningsfunktioner med ständig bemanning som delas mellan de fyra räddningstjänsterna. Under 2022 pågår ett arbete där Strängnäs kommer att anslutas till en större systemledning med fem räddningstjänster som täcker 17 kommuner.
Brinner du för att vara med att leda och utveckla en framåtsträvande räddningstjänst? Hos oss får du möjlighet att utvecklas tillsammans med trevliga kollegor och meningsfulla arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter

I uppdraget som enhetschef ingår specifikt stora delar av det samlade ansvaret för personal och arbetsmiljö. Du säkerställer tillsammans med dina kollegor att medarbetarna har rätt förutsättningar för att utföra sina uppdrag och uppfylla verksamhetens mål. Det handlar bland annat om bemanning av heltids- och RIB-styrkor, rekrytering av ny personal, kompetensutvecklingsplan, arbetsmiljöronder, uppföljning av aktiviteter samt årliga medarbetarsamtal. Vidare arbetar du med att utveckla enhetens arbetssätt och arbetsmetoder.

Du ingår i räddningstjänstens strategiska ledningsgrupp som för närvarande består av fyra personer. Du är direkt underställd räddningschefen som har det övergripande verksamhetsansvaret. Tjänsten innebär arbete framförallt med den operativa verksamheten men även vissa arbetsuppgifter i det förebyggande arbetet kan ingå.
Om du har utbildning som brandbefäl kan det även ingå att ha beredskap i vår utryckningsorganisation som insatsledare (IL, nivå 2), regional insatsledare (RIL, nivå 3) eller vakthavande räddningschef i systemledningen (VRCH, nivå 5).

Kvalifikationer

Vi söker Dig som har erfarenhet av att vara chef och leda grupper i utveckling, gärna i en politiskt styrd organisation. Du har en för uppdraget som chef en relevant utbildning.

Du är en tydlig ledare med analytisk förmåga att driva och utveckla verksamheten samtidigt som du skall vara lyhörd och samarbetsvillig. Du sätter helheten främst och är öppen för att pröva nya vägar framåt. Du skapar delaktighet runt mål och uppgifter, är förtroendeingivande och har lätt för att skapa kontakter. Du trivs med att coacha, entusiasmera och utveckla medarbetare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund som bygger på orden utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Om du ska vara aktuell för utryckningstjänst behöver du ha Brandingenjörsexamen med kompletterande RUB-utbildning alternativt ha Räddningsledning B eller annan äldre utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, och ha körkort lägst klass B.

Anställningens omfattning

Enligt överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer: 265/22.

Sista ansökningsdag: 2022-06-27.
Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Kontaktperson
Mårten Eskilsson
Räddningschef 0152-291 84

Facklig företrädare
Fackliga organisationer nås via kommunens växel
0152-29100


Övrigt

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.