ACCOUNT MANAGER
Har du god inkassoförståelse och vill arbeta med klienter?
På Intrum kommer du att växa genom att göra skillnad. Du gör det i en internationell miljö och stöttande kultur där dina insatser värderas högt.
Vi stärker det Svenska och Norska AM-teamet och där vi söker följande profil. Vi söker en person som är inkassoproffs och som vill arbeta med våra mellanstora kunder. Personen vi söker brinner för att skapa win-win-lösningar samt vill arbeta med att identifiera och lösa kundutmaningar avseende hela Intrums värdekedja.
Vår bransch står inför viktiga utvecklingstrender inom digitalisering och automatisering och vi på Intrum ser det som vårt ansvar att ständigt arbeta för att erbjuda bättre lösningar för våra kunder. Det innebär att vi proaktivt arbetar för att förstå den bransch våra kunder verkar i och vilka marknadstrender som gäller.
Du kommer att ingå i ett team som ansvarar för Intrums Account kunder och kommer att ansvara för både den dagliga uppföljningen av kunderna och spännande omförhandlings- och merförsäljningsprocesser. Du kommer att ingå i det skandinaviska kommersiella teamet och är en viktig bidragsgivare till att bygga relationer och samarbete med olika delar av organisationen.
Nyckelansvarsområden
- Övergripande ansvar för företagets mid-size kunder inom Account segmentet. Som AM kommer du tilldelas en egen portfölj som du kommer att ansvara för.
- Ansvar för omförhandlingar och merförsäljning, behålla och vidareutveckla kunder
- Planera, leda och implementera försäljningsprocesser samt uppföljning av större offerter, avtalsförhandlingar och avtalstecknande
- Rådgivare och sparringpartner genom att bland annat identifiera möjligheter och utmaningar för kunden
- Förstå den eller de branscher som kunden/kunderna verkar i och vilka marknadsdrivkrafter som är tillämpliga
- Etablera goda relationer med kunder, leverantörer och kollegor
- Ansvar för involvering av andra organisatoriska enheter där det är relevant såsom Drift, IT m.m.
- Ansvar för att använda CRM i syfte att säkerställa positivt kundupplevelse samt effektiv internrapportering
Vem söker vi – Kandidatprofil
- Vi ser att du har goda kunskaper inom inkasso- och fakturahantering och vill använda det kommersiellt.
- Om du har erfarenhet av försäljning och att arbeta nära kunder så är det meriterande, men inget krav.
- Som person har du stark affärsförståelse och förmåga att identifiera nya affärsmöjligheter.
- Du har ett finansiellt och strategiskt förhållningssätt samt att du ser möjligheter och är alltid ute efter att hitta bra lösningar
- Vi ser att du är duktig på att kommunicera och kan engagera både kollegor och kunder.
- Starka egenskaper för rollen är, öppen, engagerande och in lyssnande. Relationsskapande egenskaper är viktiga då rollen kommer att innehålla samarbete med bland annat försäljningschefer, kundtjänst och verksamhet internt i Intrum. En hög aktivitetsnivå och en hög grad av tydlighet uppskattas. Kandidaten ska kunna arbeta självständigt, samtidigt som han/hon kan samarbeta väl med kollegor, kunder och andra partners.
Följande formella kompetens och erfarenhet är viktiga för rollen:
- Gärna akademisk utbildning inom finans
- Goda inkasso kunskaper
- Innehar kommersiell och strategisk kompetens med fokus på kundutveckling
- Duktig på att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska
Personliga egenskaper
Följande personliga egenskaper är viktiga för att lyckas i rollen som AM:
Relation och nätverkande
- Etablera goda relationer med kunder och kollegor
- Team spelare, förstår laget och är med och bygger laganda
- In lyssnande samt rådgör med andra intressenter
- Kommunicerar proaktivt och kan anpassa budskap till personer på alla nivåer
Resultatorienterad
- Skapar resultat genom proaktivt samarbete med kunder
- Har ett resultatorienterat förhållningssätt och förmåga att ta saker vidare (avslutande)
- Målmedveten och visar ekonomisk förståelse
Affärsinriktad
- Affärsorienterad och visar god förståelse och hur affären/ område kan ingå i ett större sammanhang
- Förmåga att sätta sig in i nya branscher, lösningar och frågeställningar
- Ser långsiktiga konsekvenser av avtal med kunder och eget agerande
Möjlighetsorienterad
- Förmåga att konceptualisera och kapitalisera på möjligheter med hänsyn till utmaningar och möjligheter
- yfiken och letar efter affärsmöjligheter
- Främjar idéer och ser positivt på möjligheter
Självständig
- Systematiskt och planerande arbetssätt
- Planerar och prioriterar uppgifter och är duktig på att organisera och resursplanera
- Genomför åtgärder enligt egen plan och visar god arbetsförmåga
- Tar egna beslut, inklusive beslut som kan innebära risker
Vi erbjuder spännande och utmanande arbetsuppgifter samt karriärmöjligheter i ett bolag med spännande tillväxtambitioner. Du kommer att få möjlighet att bidra i en trivsam arbetsmiljö, som betonar laganda, samarbete och utveckling.
Arbetsplats för tjänsterna kommer att vara i Oslo eller Trondheim för personen i Norge och för Sverige så är arbetsplatsen i Göteborg eller Stockholm.
Please contact Head of Account Management, Lars Argelius; lars.argelius@intrum.com if you have any questions about the role!
Application deadline: 21.06.2022
Tror du att du är rätt person? Så bra! Ansök nu. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!
Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster. Vår verksamhet handlar om att hjälpa andra. Vi hjälper skuldsatta ut ur en svår situation. Hjälper företag få betalt, så att de kan växa, anställa och blomstra. Vilken i sin tur är bra för hela samhällsekonomin. Tillsammans med oss blir du en viktig del av kretsloppet. Det ger en djupare mening till din insats. Som ett positivt tillägg till alla de karriärutvecklingsmöjligheter vår stora och varierande verksamhet erbjuder.