En enkel väg ut i Europa
Din framtid 10 Maj 2022 kl: 09:38

En enkel väg ut i Europa

Att ha skapat en riktigt bra produkt är ingen garanti för framgång på flera marknader. Ett stort problem är att hitta återförsäljare i olika länder. Jannike Arpi på The Shoelace Brand har lyckats tack vare en extern marknadsplats som förmedlar kontakterna.

Du har en skapat en produkt som är framgångsrik. Du har fått kontakt med en samling nöjda återförsäljare som du servar på ett bra sätt. Nu är det dags att ta nästa steg, ut i Europa. Hur ska du göra?

Den frågan har Jannike Arpi som driver The Shoelace Brand fått fundera på. Hon designar och säljer skosnören som verkligen sticker ut. Som för många entreprenörer kom idén till företaget från egna erfarenheter: ett par skor som inte passade, men som hade riktigt snygga skosnören. Tillsammans med en tidigare kollega gjorde hon skisser på coola skosnören och i dag driver hon företaget själv.

– Jag har sett till att skapa en välpaketerad produkt, i lyxig vitlackad låda, men ändå med ett bra pris som alla har råd med. Mitt mål är att alla åldrar ska tilltalas, även om den stora målgruppen är kvinnor i åldersgruppen 40-65+, berättar Jannike Arpi.

Trendigt överallt
Efter hand som Jannike Arpi etablerat The Shoelace Brand i Sverige har hon upptäckt att det är populärt att byta skosnören, eller lace swopping som det kallas, i länder som Tyskland, England, USA och Australien. Hon säljer dels via sin egen webbshop, dels via återförsäljare. Om man inte vill bygga upp en stor egen organisation är det smart att expandera till fler länder med hjälp av återförsäljare.

Men det är svårt för någon som driver ett relativt litet och nystartat företag att ha koll på hur det fungerar med återförsäljare, butiker och andra, i olika länder. Till att börja med är det svårt att hitta dem. Trots det har Jannike Arpi i dagsläget lyckats etablera kontakt med återförsäljare i 17 länder.

– Jag jobbar mycket med Instagram, och sedan en tid tillbaka använder jag marknadsplatsen Ankorstore, som matchar oberoende varumärken med mindre återförsäljare i Europa, säger Jannike Arpi.

Kul butiker
Jannike Arpi har på kort tid fått 22 nya butiker som återförsäljare och fem av dem har redan gjort återköp, för att de sålt slut av skosnörena. Enbart under intervjun för den här artikeln tillkommer tre nya butiker, en i Nederländerna och två i Frankrike.

– Ankorstore ger alla nya butiker rabatter som jag slipper stå för, bjuder på frakt och såna saker. Det har nog bidragit till att det ökat så snabbt. Jag får även betalt i förskott och slipper en massa administration, säger Jannike Arpi.

En aspekt är att hon via en extern marknadsplats upptäckt många kul konceptbutiker, som hon ”själv skulle besöka på semestern”. Målet nu är att nå ut i fler länder och att kunna lägga all sin tid på The Shoelace Brand, vilket hon inte gör idag. Hon vill bygga något stort och har vind i seglen efter att ha satt nya försäljningsrekord de två senaste månaderna.

– Nu ska jag följa upp de nya återförsäljarna på Instagram och slänga iväg meddelanden när jag ser att de lägger upp mina produkter på sina konton, säger Jannike Arpi.

Hitta nischen
Jannike Arpi har ett generellt tips till dem som vill skapa sina egna varumärken:

– Hitta en oexploaterad nisch. Det finns till exempel många som säljer skosnören, men jag har inte sett någon som gör skosnören som The Shoelace Brand, säger hon.

Till sist, den kanske viktigaste frågan för Jannike Arpi: vilka trender gäller för skosnören i år?

– Många gillar att prova olika material. Det kan vara allt från siden, falskt ormskinn och fluff, till glitter och reflexer. Till sommaren brukar det bli mer kraftfulla färger och i år kommer ju lila som trendfärg. Så jag har självklart tagit fram lila sidenband, avslutar Jannike Arpi.

En enkel väg ut i Europa
Annons 10 Maj 2022 kl: 09:38

Voi-utvecklarna Attila och Ritika räddar världen – på jobbet

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med TalentMatch.

Nämn Voi, och de allra flesta ser korallröda elsparkcyklar. Men Voi är mycket mer än så: en av Sveriges snabbast växande startups, som med sina sex miljoner användare och 1000 medarbetare är ett succéexempel på en ny typ av så kallade impactbolag - företag med lösningar på FN:s 17 mål för hållbar utveckling.

Drömmer du om att göra skillnad? Gör vårt test och se vilka arbetsgivare som delar dina värderingar. Begränsat antal platser.

Detta var ett tungt vägande skäl när Attila Werlein, Test Automation Engineer på Voi, och Ritika Srivastava, Data Engineer, kom i kontakt med bolaget för ett år sedan.

– Jag hade inga planer på att byta jobb men tänkte att om jag skulle byta skulle nästa jobb vara någonting som kändes meningsfullt. Något där du kan göra din del men ändå bidra till något större. När Voi hörde av sig kändes det som vi hade samma värderingar, säger Attila.

– Jag är oroad över klimatförändringarna och vad de kan föra med sig. Ett sätt att bidra till en lösning är att hjälpa till i övergången till miljövänliga transportsätt som är tillgängligt för alla. Voi passar väl in på den beskrivningen. Voi kan spela en stor roll i att möta behovet av nya transportsätt, säger Ritika och håller med.

Voi’s techteam består av drygt 130 personer som ansvarar för att deras elcyklar och elsparkcyklar fungerar som de ska. De designar allt själva, från hårdvara till mjukvara - allt från att designa nya fordonsmodeller, kartfunktioner, betaltjänster och integrationer till interna tjänster för de som ansvarar för den fysiska fordonsflottan. Allt i ett system och allt måste klaffa.

- Mitt jobb är aldrig tråkigt. Jag har möjligheten att jobba med backend, frontend och mobile, och alltid möjligheter till att utvecklas som person och i mitt yrke, säger Attila.
Det är en av de stora fördelarna med att jobba här, du får jobba med ett stort scope med direkt inflytande på slutprodukten, berättar Mikaela Annerstedt som är Employer brand manager på Voi.

- På större tech-bolag jobbar man ofta specialiserat och ansvarar för en specifik del av en produkt eller tjänst. Hos oss arbetar våra utvecklare med ett bredare ansvarsområde som i slutändan har en direkt inverkan på vår tjänst, de kan se resultatet av sitt arbete ute på gatan, i appen och genom vänner och bekanta, säger hon.

Voi har valt att bli partner till Talent Match - en matchningstjänst som hjälper människor inom bland annat tech att hitta arbetsgivare man delar värderingar med.

– Att Voi förknippas med elsparkcyklar är ju inte konstigt, men det folk inte tänker på är allt arbete som ligger bakom våra elsparkcyklar och elcyklar. Vi har ett stort techteam som ständigt utvecklar våra produkter och tjänster, som ser till att allt fungerar. Talent Match är ett sätt att nå ut och använda oss av det som gör oss unika - att vi är ett impactbolag som vill bidra till något större, säger Mikaela Annerstedt, Employer brand manager på Voi.

- Jag tror verkligen på att människor är vad som skapar ett företag. Jag är stolt över att vara en del av en organisation med så många individer från världens alla hörn, som delar samma vision och jobbar tillsammans för att göra bättre, varje dag, säger Ritika.

Drömmer du om att göra skillnad? Gör vårt test och se vilka arbetsgivare som delar dina värderingar. Begränsat antal platser.

Om FNs hållbarhetsmål och impactbolag

  • 2015 antog världens stats- och regeringschefer Agenda 2030, med 17 globala mål för hållbar utveckling.
  • Målen syftar till att utrota fattigdom, stoppa klimatförändringar och skapa fredliga och trygga samhällen.
  • Agenda 2030 är den mest ambitiösa planen för att skapa en hållbar utveckling som världen någonsin antagit.
  • Impact-bolag kallas bolag som erbjuder en global eller regional lösning, med bevisad effekt, på något av de 17 målen.
  • Bara i Norden finns mer än 1000 sådana bolag.

Källor: Svenska FN-förbundet.

4 snabba med Attila Werlein, Test Automation Engineer på Voi:

Vad gör du på Voi?
– Mitt team är ansvarig för all verksamhet relaterat till elsparkcyklar och el-cyklar. Det innebär i princip att hantera alla Vois tjänster i alla marknader. Som QA engineer är min uppgift att våra appar fungerar felfritt.

Vad lockade dig med Voi?
- Jag hade inga planer på att byta jobb men tänkte att om jag skulle byta skulle nästa jobb vara någonting som kändes meningsfullt. Där du kan göra din del men ändå bidra till det bättre.

Det bästa med ditt jobb?
- Mitt jobb är aldrig tråkigt. Jag har möjligheten att jobba med backend, frontend och mobile, och alltid möjligheter till att utvecklas som person och i mitt yrke.

Finns det en speciell Voi-kultur? Hur är den?
– Väldigt öppen och transparent! Alla blir verkligen hörda - och lyssnade på. Innovation kommer från alla egentligen. Jag är omgiven av smarta människor som är super-engagerade. Det är en väldigt unik kombination av många bra saker. Mina chefer är också väldigt uppmuntrande och stöttande på samma gång.

4 snabba med Ritika Srivastava, Data Engineer på Voi:

Vad gör du på Voi?
– Jag hanterar data pipelines, gör import och export av data, jobbar med datakvalitet, GDPR och datastyrning. Jag arbetar också med automatisering för att förbättra vår dataplattform och skapar riktlinjer för olika verktyg och teknologier som används i datateamen på Voi.

Vad lockade dig med Voi?
– Det allra första som motiverade mig var att bidra till en värld vi vill leva i. Med tanke på den globala uppvärmningen är jag mycket oroad för framtiden. Genom att jobba med Voi känner jag att jag kan vara med och skapa en lite bättre framtid.

Det bästa med ditt jobb?
– Mina arbetsuppgifter som utmanar mig att utvecklas som person varje dag och bli en bättre version av mig själv. Det finns så mycket att lära sig och utforska och möjligheter överallt egentligen!

Finns det en speciell Voi-kultur? Hur är den?
- Voi är rikt på mångfald och är väldigt inkludernade. Vi har så många olika människor med olika talanger och jag uppskattar att alltid få höra olika perspektiv från människor runt omkring mig. Mina managers är väldigt empatiska och litar på mig med ansvar så att jag kan utvecklas.