Föregående

Att söka jobb och vara deprimerad

Att söka jobb och vara deprimerad
10 april 2016

Idag hände det igen… Idag kom ytterligare ett nej från ett ställe som jag, Eleanor, hade förhoppningar på skulle varit en bra match. Ett ställe jag investerat 5 intervjuer och tre tester i och de har inte gett någon negativ feedback. Oavsett varför jag får nej känns det tungt och den ”besegrade” depressionen känns närmare än på länge. Idag kämpar jag med att ta åt mig av mina egna lärdomar.

Hela systemet med att söka jobb är extremt nedbrytande, oavsett om en söker som nyutexad (jag), arbetslös eller arbetstagare som vill byta från en på något sätt dålig arbetsplats. Att inte ens få komma på intervju. Att få höra ”du saknar de nödvändiga erfarenheterna” – som är omöjliga att få om en inte får ett jobb. Att få höra ”du var en bra kandidat men att det fanns andra som var bättre”. Att få nej på nej på nej, oavsett vilken anledning, är inte direkt det en deprimerad behöver. Att söka jobb kändes som en motorväg rakt ner i depressionen. Min depression utlöstes av just jobbsökande och framtids- och prestationsångest, av att inte ha ett ställe att gå till på dagtid och inga fasta rutiner. Fast depressionen, när den kommit, var ju så klart mycket större än så. Att få ett jobb var för mig trots allt en del av lösningen, att få in rutiner och hamna i ett sammanhang.

Problemet var bara att det inte var helt lätt att få det där jobbet som jag behövde i den situationen. Hur säljer jag in mig själv när jag tycker att jag är urusel? Hur kan jag få någon annan att tro på mig när jag själv inte gör det? Hur kommer jag till en intervju i tid när jag inte kommer ur sängen? Hur klarar jag av att sitta i en arbetsintervju när situationen ger mig sådan ångest och panik att mitt hjärta börja banka så högt att det inte går att höra vad intervjuaren säger?

Jag har samlat på mig några tips. Som hjälper mig att hantera situationen och som kanske kan vara till hjälp för en person som är i processen oavsett om hen har en depression, ångest eller inte. Självklart behövs ett relevant CV, personligt brev och att du passar för positionen, om du söker jobb på traditionellt vis (vilket det finns massor med hjälp att få och tips kring). Dessa tips fokuserar mer på andra aktiviteter du kan göra för att framförallt känna dig tryggare i ditt jobbsökande och må bättre men också i längden klara av att genomföra hela processen från att skriva ett CV till att gå på intervju.

  1. Tanken: Jag behöver bara få ETT jobb
    Kanske självklart, men även en ganska skön tanke. Jag kan ha superdålig statistik, det spelar ingen roll så länge som jag i slutändan hamnar på ett ställe som passar mig. För mig var det en befriande uppenbarelse. Jag misstänker att det är rätt många med mig som har en låg ”hit rate” och att väldigt många av dem i slutändan hamnat på arbetsplatser som funkar bra. Ge inte upp!
  2. Ta ledigt
    Se till att du ger dig själv lediga dagar då du inte söker jobb. Var snäll mot dig själv. Vissa dagar är dåliga dagar då jag känner mig oduglig, de är inte rätt dagar att söka jobb. Dessa dagar är det viktigt att ge sig själv ledigt från jobbsökandet och inte slå på sig själv för att en inte orkade söka jobb den dagen. Och ta även ledigt andra dagar då en kan planera in och göra roliga saker och återfå den energi som behövs för att orka med processen.
  3. Försök hitta sällskap
    Hitta någon som du trivs med som du kan få stöd av och som kan peppa dig i jobbsökandet. Det kan vara någon du kan sitta med på dagarna, kanske en annan person som också söker jobb som du kan peppa tillbaka, eller någon annan som du har löpande kontakt med.
  4. Börja smått
    Ta små steg. Börja med det som är lättast och en sak i taget. Till exempel att fundera på vad som passar dig och vad du vill göra. Börja sammanställa ett CV. Leta reda på ett jobb som du verkligen är intresserad av att söka, även om du tror att de kan vara svårt att få, då motivationen att söka just det är högre. Eller maila en arbetsplats du är intresserad av.
  5. Byt miljö
    Det kan vara fruktansvärt jobbigt att sitta själv hela dagarna på samma ställe, se till att byta miljö och kom hemifrån. Att sitta hemma på samma ställe ökade ofta ångestnivån för mig. Under mina arbetssökande perioder har jag blivit stammis på några fik där jag känner mig bekväm med att sitta hela dagen.
  6. Fysisk aktivitet
    Se till att få in någon form av fysisk rörelse och aktivitet i din vardag. Att röra på sig får en att må bättre och känna sig starkare mentalt vilket är desto viktigare när en är i en mentalt nedbrytande process. Ribban behöver inte vara hög, utan gör det som passar dig. Det kan vara en kort promenad, simning eller det som gör att du trivs. För mig funkar träning då jag måste fokusera på uppgiften allra bäst eftersom tankarna inte kan vandra fritt. Själv så hittade jag klättringen när jag mådde dåligt.
  7. Power posing
    Amy Cuddy otroligt spridda TED-talk där hon berättar om hur ditt kroppsspråk formar vem du är, och att genom att ställa sig i styrkande positioner, exempelvis Stålmannen, och breda ut sig mycket så stärker en sitt eget självförtroende. Det här är något jag testat vid ett flertal tillfällen, ofta ca två minuter på toaletten i väntan på en intervju. Jag kan inte säga ifall det stämmer att det är positionen som gör att det känns bättre eller om det är placebo men det har funkat för mig.
  1. Be om hjälp
    Det finns professionell hjälp att få när en mår dåligt. KBT är väldigt bra när en behöver ta itu med konkreta problem som att söka jobb. Ta bara kontakt med din husläkare, de har KBT-psykologer kopplade till sig. Vilket både jag och flera jag känner gjort. Det en psykolog gör är att ge dig verktyg så att du själv kan hantera situationen. Till exempel så får jag hjälp med att bryta ner situationen i små hanterbara beståndsdelar och sätta upp rimliga mål.//Eleanor UDDA.org

Blogginlägget publicerades i Shortcut 12 december 2014.

UDDA Ung Depression och Dess Anhöriga
Publicerad 10 april 2016
Föregående