28 Maj 2008 kl: 00:00

Vill du ha 12 råd för framgång? Del 1

1. Besvara alltid en fråga från en kund inom 48 timmar

Det kan låta självklart. Om du ger kunden snabb återkoppling håller du en hög servicenivå. Då kan kunden tänka sig att göra affärer med dig.

2. Boka in tidiga (8:00) och sena (16:00) kundbesök

Den stora fördelen med ett tidigt morgonmöte är att kunden inte har hunnit fylla huvudet med stress eller besvärliga frågor. Han eller hon är avslappnad och har tid att både lyssna och tänka på det du säger. För din del är det bra att komma igång direkt. Börjar du 8:00 får du in två möten till före lunch.

Om du bokar ett sent möte, som är det sista som händer på kundens arbetsdag, kan du få till ett avspänt och koncentrerat möte. Börja alltid med att kontrollera hur mycket tid kunden har, så att det inte blir stressigt.

3. Skicka Tackbrev, överenskommelser och offerter så fort du kan

Låt kunden märka att han eller hon är viktig för dig. Visa respekt genom att alltid vara snabb i ALL kundkommunikation. Är du snabb med detta kan det leda till att kunden bestämmer sig snabbare.

4. Boka 2 nya kundmöten varje dag

Undvik bokningspanik på måndagarna för att fylla veckans möteskvot. Fyll istället almanackan varje dag med nya möten. Om du bokar två möten varje dag slipper du dessutom stressen att alltid ligga efter.

Tips 5 och 6 hittar du HÄR

Veckans utmaning

Satsa på att boka bra den här veckan. Fokusera bokningarna på att boka tidiga och sena möten som i punkt 2, så att du utnyttjar dagarna bättre.

Vågar du?

Satsa på att följa alla veckans 6 råd minutiöst denna vecka. Få in tänket i ryggmärgen och var beredd på 6 nya råd nästa vecka.

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla [link url=blogg@soderpalm.se]blogg@soderpalm.se[/link]. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.