Föregående Nästa

Vi var det enda bolag som kunde klara Västlänken-uppdraget på egen hand

Vi var det enda bolag som kunde klara Västlänken-uppdraget på egen hand
09 maj 2014

På ÅF får du vara en del av de riktigt stora projekten. Just nu pågår planeringen för en av Västlänkens underjordiska tågstationer mitt i centrala Göteborg. Allt från tung trafik till känsliga hajar tas in i beräkningarna när ÅFs tekniska bredd sätts på prov.

Göteborgs nya pendeltågslinje Västlänken är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. ÅF hjälper Trafikverket att skapa underlaget för bygget av stationen Korsvägen, ett uppdrag som samlar ÅFs experter inom bland annat geoteknik, trafikteknik, konstruktion, miljökonsekvensbeskrivning och byggteknik. Marianne Risell är ÅFs uppdragsledare och Fredrica Jernberg CAD-konstruktör i projektet.

 

Vad är tjusningen med ett sådant här projekt?

Marianne: – Komplexiteten och de tekniska utmaningarna. Vi ska planera en 700 meter lång och 70 meter bred station som går genom lera och berg och påverkar både trafik och känsliga byggnader. Vi måste tänka på allt från hur spårvagnarna ska gå till hur hajarna på Universeum påverkas.

Fredrica: – Det är häftigt att jobba med Västlänken som mitt allra första uppdrag. När jag sökte mig till ÅF efter min examen var det just för att vara med i de stora projekten. Jag har redan fått mycket förtroende och är ansvarig för att leverera modellerna till Trafikverket varje vecka.

 

Vad innebär era roller?

Fredrica: – Jag ritar konstruktionsmodellen av stationen. Eftersom det är ett så komplext projekt har jag mycket kontakt med experter från våra olika teknikområden. Om arkitekterna vill ändra på något kan det till exempel påverka VVS-experternas plan för rören. Att ha en bra kommunikation med alla inblandade är en lika viktig del av mitt jobb som själva ritandet.
Marianne: – Som uppdragsledare får jag allt som gäller projektet på mitt bord. Min utmaning är att prioritera, fördela rätt uppgift till rätt person och se till att alla drar åt samma håll. Trafikverket kan höra av sig och be mig fixa ett 3D-utsnitt av berget vid stationen till ett möte samma dag. Då är det skönt att veta att vi har en CAD-expert som Fredrica här i huset.

Vad får ÅF att sticka ut bland konkurrenterna?

Marianne: – I Västlänken-projektet är vi det enda bolag som tagit hem uppdraget helt själva, de andra har behövt slå ihop sig för att kunna leverera. Det säger mycket om vilken bredd som finns här på ÅF.
Fredrica: – Jag upplever att ÅF är modiga. De har vågat satsa på mig och ge mig stort ansvar trots min begränsade erfarenhet. De köper också in mycket av den teknik vi medarbetare efterfrågar, från elbilar och 3D-skrivare till simulatorglasögon för att kunna ”gå runt” i våra 3D-modeller.

 

Hur skulle ni beskriva ÅF:s kultur?

Marianne: – Vi är bra på att samarbeta och ser inga gränser för vad vi klarar av tillsammans. Vi har också en öppen stämning utan hierarkier, om jag har en fråga till vår divisionschef Mats Påhlsson är det bara att lyfta luren.

Fredrica: – Vi bryr oss om varandra och vill gärna hjälpa till. Om du sitter i ett möte och inte förstår något är det bara att fråga. Alla brinner för sina områden och tycker att det är kul att förklara hur tekniken fungerar. Det gör att jag lär mig otroligt mycket varje dag.

 

Joel Sjöö
Publicerad 09 maj 2014
Föregående Nästa