Föregående Nästa

Vårda nätverket – undvik bilderna alla hatar

Vårda nätverket – undvik bilderna alla hatar
06 januari 2014

Att vara flitig i sociala medier är bra men innan du lägger upp dina trerättersmiddagar bör du tänka en gång extra. Det visar en undersökning som Nokia nyligen gjort.

Annons

Följer dina kollegor och kunder dig på Instagram? Är du kanske kompis med vd:n på det där företaget du gärna vill ha jobb på? Att våra privata och professionella nätverk flyter ihop blir allt vanligare och det kräver lite mer eftertänksamhet i vårt agerande i de sociala medierna. Nokias undersökning visar att svenskarna är flitigast i Skandinavien på att dela med sig av sina mobilbilder i sociala medier som Instagram och Facebook. Drygt en av fem svenskar med smartphone, 21 procent, delar sina mobilbilder minst någon gång i veckan. Motsvarande siffra för norrmän och danskar är 13 respektive 10 procent.

– I takt med att kamerorna i våra smartphones blivit allt mer avancerade har även mängden bilder som vi tar och vill dela med oss av ökat. Sverige ligger långt fram i användningen av smartphones och sociala medier, säger Edvard Bergström, kommunikationschef på Nokia i Skandinavien.

 

Mat, träning och självporträtt – nej tack!

Undersökningen pekar ut vilka bilder du ska undvika att lägga upp för att inte irritera dina följare och om du vill behålla och vårda ditt nätverk är det klokt att tänka efter innan du delar med dig av allt i din vardag. Det som irriterar svenskar mest i sociala medieflödet är bilder på det vi stoppar i oss, närmare bestämt varannan svensk med smartphone anger matbilder som irriterande i flödet, följt av självporträtt, så kallade selfies. I Norge och Danmark är det istället det senare som toppar listan. Träningsbilder är något som våra grannar också stör sig mer på – 41 procent av norrmännen och danskarna snörper på munnen mest åt hurtiga foton, medan motsvarande siffra för svenskarna är 30 procent. Det finns även stora regionala skillnader när det gäller vilken typ av bilder man helst inte vill se i sociala medier. I Norrland går matbilder hem i stugorna i betydligt högre grad än i resten av landet, medan partybilder är bland det mest populära när stockholmarna får säga sitt.

 

 

Emelie Andersson
Publicerad 06 januari 2014
Föregående Nästa