Föregående Nästa

“Våra ägare kommer ha sina gårdar om tjugo år – därför tänker de långsiktigt!”

“Våra ägare kommer ha sina gårdar om tjugo år – därför tänker de långsiktigt!”
25 november 2016

Från färskostlanseringar i Norden till vågade Naifu-satsningen på den kinesiska marknaden – Kasper Wickzén är stolt över den spännande resa som Arla Foods gjort till att vara Nordens snabbast växande FMCG-företag.

När danske Kasper Wickzén tog sin master i marketing från Esade Business School i Barcelona och började jobba på Arla för drygt sex år sedan gjorde han det som en av de 15 deltagarna i det prestigefulla traineeprogrammet Future 15.

– Jag lockades av Arlas resa, att gå från att vara en regional producent av mejeriprodukter till att vara ett globalt konsumentföretag. Det är lika spännande som fascinerande, eftersom vi är en global aktör med väl förankrade värden om långsiktighet i grunden. Eftersom vi är ett kooperativägt företag så har våra ägare en helt annan långsiktighet jämfört med traditionella aktieägare. Våra ägare kommer ha sina gårdar om tio-tjugo år och om de inte äger företaget på ett ansvarsfullt sätt kommer det inte finnas kvar, säger Kasper.

Ger igen för gammal ost

I dag är Kasper Global Brand Manager med en tudelad roll. Å ena sidan är han brandansvarig för all kommunikation, förpackningsdesign, lanseringar och varumärkesstrategier för Arlas ostar i Norden.

– För egen del har jag haft ett särskilt fokus på vår färskostlansering i Sverige under förra hösten. Arla har faktiskt inte erbjudit något alternativ till konsumenterna där tidigare, men nu har vi gått in och utmanat den globala spelaren Philadelphia med våra egna produkter, det är oerhört spännande, säger Kasper.

Globala äventyr

Utöver detta driver Kasper också ett par strategiska innovationsprojekt inom Arlas tillväxtmarknad Kina.

– Arlas mål är ju att etablera sig på nya och gamla marknader, med både nya och gamla produkter. I Kina har vi till exempel försökt experimentera med traditionellt västerländska produkter, som exempelvis bordsost – men det har inte varit så framgångsrikt. De har en helt annan matkultur där, vilket vi också insett under våra omfattade marknadsundersökningar och fokusgrupper, säger Kasper och fortsätter:

– Något som däremot har en större chans att lyckas är satsningen Naifu, som är en helt ny produkt. “Nai” betyder mjölk på kinesiska, och “fu” kommer från “tofu” och det är precis vad det är – tofu gjord på mjölk. Vi har smyglanserat produkten i ett fyrtiotal butiker nu under sommaren, men kommer att göra en större lansering vid årsskiftet. Det ska bli extremt spännande att se hur det går. Det är ett av Arlas mer riskabla projekt, men också med väldigt stor potential om det lyckas.

Mycket politik

I rollen som projektledare för satsningen med Naifu får Kasper agera stakeholder manager. – det vill säga spindeln i nätet mellan alla intressenter.

– Det är många som är involverade i projektet. Ena stunden pratar jag med en kinesisk marketing direktör om go-to-market-planen, andra pratar jag med supply chain i Danmark angående produktion och logistik. Alla har såklart en egen agenda. Man måste vara kommunikativ, strategisk och uppmärksam. Och gilla omväxlingen som arbetsplatsen Arla erbjuder. Våra framtida medarbetare kommer behöva vara entreprenöriella, innovativa och konsumentnära i tänket – så om du är sugen på att skapa framtidens mejerikategori så finns verkligen möjligheten här på Arla.

Publicerad 25 november 2016

Taggar

arla
Föregående Nästa