Det visar en studie bland 38 privata företag med fler än 75 anställda.
* Företagets värderingar är välkända för alla.
* Verksamheten planeras långsiktigt, baserat på erfarenheter och på företagets historia.
* Företagsledningen är tydlig med vad som krävs och förväntas av cheferna.
* De anställda känner till sina befogenheter och begränsningar.
* Nya chefer och medarbetare rekryteras internt.
* Tydliga karriärvägar finns inom företaget.
* Social kompetens värderas högt vid rekrytering av nya chefer.
* Personal rekryteras utifrån var de passar in i organisationen, inte enbart efter kompetens.
* Medarbetaren ses som en resurs och dennes kompetensutveckling utgår inte enbart från verksamhetens behov.
* Medarbetarnas idéer tas tillvara i förändringsarbetet.
* Informella informationsvägar värdesätts och högre chefer träffar medarbetarna för att få veta om händelser i företaget.
* Chefer och medarbetare är öppna för diskussion och kritik och har en positiv attityd till att lösa problem.
* Det finns riktlinjer för sjukfrånvaro.
* Cheferna vet hur många som är sjukskrivna och varför.
Källa: Stockholms läns landstings Centrum för folkhälsa och Karolinska Institutet