24 Sep 2009 kl: 00:00

Våga! Stålmannens nätverkstips

Lätt stressat koncentrerar jag mig mest på vad jag själv heter när jag hälsar på Pehr Dunger. Vilket kan vara en av anledningarna till att det är han som har 1800 kontakter och är nominerad till årets affärsnätverkare – inte jag:

– Folk lyssnar aldrig på vad man säger när man hälsar på dem. Ibland presenterar jag mig med konstiga namn för skojs skull, som Stålmannen. Det är ingen som märker, avslöjar han.

 

Pehr däremot koncentrerar sig bara på vad den andra säger och minns alla, tack vare sitt fotografiska minne.

– Att fråga ”vad var det du hette nu igen” – det gör man ju bara inte. Det får man ta reda på på något annat sätt i så fall, säger han bestämt.

 

Det märks snabbt att det finns tre saker Pehr brinner för: sin familj, idrott och att nätverka. Och han försöker kombinera sina passioner så mycket det går. Han nätverkar när han sportar, handlar på Ica, håller tennislektioner, går på Skansen eller besöker Kolmården. Även om barnen är i fokus på helgerna är han alltid anträffbar. Att säga att Pehr gillar att nätverka är en underdrift, han lever sitt nätverkande. Genom sitt företag Dunger&Co hyr Pehr ut sig som affärsansvarig till Ottoboni och Qrodo, där han ordnar alla nya möten och försöker få dit företag. Han jobbar också ideellt för Sven Tumbas insamling till barn i Sydafrika.

 

Kanske ligger nyckeln till Pehrs framgångsrika nätverkande i hans öppna sätt och i att han vågar ta kontakt. Istället för att bara sitta hemma i soffan och tycka att Peter Settman är bra i Så ska det låta så hör Pehr av sig och berättar det. Och varför inte kontakta Zlatan istället för att bara drömma om att ha honom som ambassadör för Sven Tumba? Pehr hann mailbomba Zlatans agent innan fotbollsstjärnans fru ringde upp och sa: ”Är du galen? Du har skickat åtta mail till Zlatans agent – och han pratar bara italienska. Vi gillar dig.”. Pehrs råd är att våga göra det man tänker, hur knäppt det än är. Även om också han har gränser:

– Jag har inte hört av mig till kungen än.

 

Pehr har kontakt med alla i sitt nätverk minst en gång varje månad. Om inte vid ett möte så via telefon, mail, galna mms eller ett nyhetsbrev där han skriver en personlig hälsning till varje person. Han glömmer aldrig en födelsedag och hör ofta av sig för att lyckönska inför prestationer eller för att hälsa något från en person till en annan.

– Jag har uppskrivet i sin kalender vem jag ska höra av mig till när, och varför. Samtidigt måste man anpassa sig till varje kontakt. En relation är bräcklig så det är viktigt att hitta en bra balans för hur mycket man ska höra av sig, och göra det på mottagarens villkor.

 

Men Pehr har inte alltid varit den mest sociala personen. I skolan bodde han långt från klasskompisarna och var lite av en ensamvarg. Fram till 1995 spelade han tennis på elitnivå men när hans knä pajade började han jobba som säljare. Redan då med okonventionella nätverksmetoder,

– För att få till möten bjöd jag på pepparkakor, avslöjar han.

 

Det var här han lärde sig våga ta kontakt och att inte ta en dörr igenslagen i ansiktet som något personligt. Det var också här hans passion för nätverkande föddes, liksom grunden till hans stora kontaktnät:

– Sen 1995 har jag varit ute och träffat olika företag och personer och dem har jag fortfarande kontakt med.

 

Pers nätverkande har gett många upplevelser, och kontakt med namn som Andreas Carlsson, Ingemar Stenmark och Bosse Parnevik. Och det är just alla roliga historier man får vara med om som Pehr tycker är roligast med att nätverka.

 

Hur ska man då börja bygga sitt nätverk? Pehr tipsar om att tänka igenom vart vill du att det ska leda. Och att inte nätverka om du inte trivs med det:

– Det viktigaste när du nätverkar är att du är bekväm och inte iklär dig en roll. Annars är det bättre att du vårdar de kontakter du redan har. Och följ inte manus utan använd din fantasi!

 

Har du inte ett så stort nätverk så börja i din närhet, tipsar Pehr. Prata med kollegorna, och inte bara om jobbet. Fråga dem om deras vänner och familj, ställ öppna frågor om till exempel sport eller barn, eller kanske vin. Hitta ett allmänt intresse som ni kan dela. Berätta lite roliga historier – fast inte inövade. Pehr tipsar också om att inte vara rädd för att våga ta ställning i frågor. Bjud på dig själv och var personlig – men du behöver inte vara privat. Och framförallt: lyssna mycket.

 

Vill du bredda ditt kontaktnät ytterligare tipsar Pehr om event, och att ha mål när du går på dem. Till exempel att du ska knyta fem nya kontakter.

– Men man måste vara flexibel. Ibland är det viktigare att bara lära känna personen som sitter bredvid en.

 

För att få kontakt med nya personer tipsar Pehr om att ha någon form av intresseväckare. Det kan vara ett intressant ämne – något du är duktig på eller något kul du har hört. Eller ett attribut. Pehr har en annorlunda dansstil som påminner om Elvis och ofta konstiga byxor. Dessutom drar han gärna fräckisar för att bli ihågkommen, och avslöjar som exempel att han brukar säga att hans kompis använder bilens sitsvärme som förspel.

– Då kan jag fråga nästa gång: Har du testat sittsvärmen?

 

Inför första mötet med någon ser Pehr till att samla så mycket information om personen som möjligt och han Googlar alla han möter – till och med mig, avslöjar han. Ju mer förhandsinfo du har desto bättre menar han. Det är ockås viktigt att inte vara för stolt för att underställa dig en annan person.

– Vill någon vara störst, bäst och vackrast så låt dem vara det. Jag har inga problem att glorifiera kändisar jag möter.

 

Det märks att Pehr är rädd om alla sina kontakter. Hans inställning är att man alltid ställer upp och ordnar det människor behöver utan krångligheter. Att dela med sig av sig själv och sina kunskaper till andra är självklart för honom. Liksom att sätta mottagarens behov i fokus och ta sig tid

 

Men det Pehr hela tiden kommer tillbaka till är att nätverkande handlar om att våga. Våga bjuda på dig själv. Våga tro på att du kan ge tips och hjälp till andra. Våga ge beröm – även till de du tror redan vet att de är bra. Och våga ta kontakt:

– Vad har du att förlora på att gå fram och säga hej?