Föregående Nästa

”Vad gör jag här?”: Så vet du att du har Impostor Syndrome

”Vad gör jag här?”: Så vet du att du har Impostor Syndrome
27 juli

Många framgångsrika människor delar alla en liten, mörk hemlighet. Djupt i sig bär de nämligen på frågan “Vad gör jag här?”. Om du någon gång har känt dig som en bedragare på jobbet eller i skolan är du absolut inte ensam. Denna vecka skriver Shortcut om Impostor Syndrome, vilka symptom som finns samt vad du kan göra för att överkomma det!

Annons

Impostor Syndrome identifierades år 1978 av psykologerna Pauline Rose Clance och Susanna Imes, och ansågs då vara ett tillstånd som endast inbegrep högpresterande kvinnor. I grund och botten handlar Impostor Syndrome om att personer som är smarta och kompetenta tror motsatsen om sig själva, samtidigt som de bär på en känsla av att vara bedragare som duperar sin omgivning. Det har naturligtvis visats i senare forskning att tillståndet inte är exklusivt för kvinnor utan att det är något som alla personer kan lida av, vilket bekräftades av Pauline Rose Clance själv i en senare forskningsartikel. Hon utvecklade sedan även ett test som syftar till att avgöra om en person lider av Impostor Syndrome som du kan hitta här.

“Jag hör inte hemma här” – 5 tecken på att du har Impostor Syndrome

Du känner dig som en enda stor bluff

Chefen ger dig en ny arbetsuppgift. Du nickar, ler och säger att det är klart att du fixar detta. Inom dig känner du panik och tvivel över att du kommer att klara det. Du har klarat dig ur dessa typer av situationer hittills, när du tidigare fått arbetsuppgifter du inte är kompetent nog att lösa. På något sätt har det gått, och chefen säger att hen har varit nöjd med ditt arbete. Men snart kommer allt rasera. 

Du är rädd för att bli upptäckt

Inför utvecklingssamtal med chefen känner du dig väldigt orolig. Du funderar på hur du ska kunna dra dig ur den här situationen – du är nämligen livrädd att din chef och dina kollegor till slut har kommit på dig. På jobbet eller i skolan går du ständigt runt med känslan av att du snart kommer att avslöjas. Dina klasskamrater kommer under ett grupparbete inse att du faktiskt inte alls förstår någonting – eller så kommer kollegorna och ledningen på ditt företag att när som helst upptäcka alla fel du har gjort.

Du har svårt att förstå din egen framgång

När du får reda på att du fått anställning på ett bra jobb, kommit in på drömutbildningen, fått en löneökning eller en befordran tänker du att detta beror på att du befann dig på rätt plats vid rätt tillfälle. Kanske var det väldigt få som sökte läkarprogrammet i år? Du kanske fick jobbet bara för att rekryteraren missförstod dina kompetenser, eller att du själv råkade överdriva dem i intervjun? När du får beröm för dina bedrifter har du svårt att acceptera det och skjuter det ifrån dig eller underdriver dina egna prestationer. 

Du är missnöjd med ditt arbete

Inför en viktig presentation i skolan eller på jobbet är du säker på att du har gjort ett dåligt eller mediokert jobb. Du önskar att du hade kunnat få arbetet lite mer perfekt, för så som det ser ut i nuläget är du övertygad om att du har misslyckats och gjort bort dig helt. När du presenterar ditt arbete för en grupp skäms du över att de måste lyssna på ditt dravel. Det brukar dock alltid att gå bra, och alla är nöjda över din prestation. Om du märker att någon annan har gjort ännu bättre ifrån sig glömmer du helt bort hur bra du gjorde ifrån dig, och känner dig dum och dålig som inte var bäst. 

Du jämför dig för mycket med andra

När du ser dina klasskamrater eller kollegor ser du otroligt smarta och kompetenta individer. När du jämför dig med dem är du alltid sämre, och du önskar att du kunde få bara en tiondel av deras intelligens och självförtroende. Dina medarbetare har lyckats komma dit de är idag genom hårt arbete, medan du bara har glidit in på ett bananskal – och för det skäms du. För att kompensera dina dåliga prestationer tenderar du att snacka ner dig själv för att skapa så låga förväntningar på dig som möjligt. 

Så blir du fri från Impostor Syndrome

Känner du igen dig i beskrivningen så har du garanterat Impostor Syndrome. Nu är det hög tid att vi på Shortcut levererar en sanning till dig som du verkligen behöver höra: Du har fel. När du får uppgifter av dina chefer eller lärare är det för att dem är otroligt nöjda med dina presentationer, och därför har fullt förtroende för din kompetens. Dina kollegor eller klasskamrater tycker också att de arbetsuppgifter ni får är svåra, och upplever samma motgångar som du när det kommer till att lösa problem. Att du tycker att vissa saker är svåra beror alltså inte på att du är mindre intelligent än andra. Du har kommit dit du är idag på grund av att du är bra på det du gör, och det har blivit noterat av både kollegor och chefer.

Att lida av Impostor Syndrome påverkar din mentala hälsa. Ofta upplever personer som är drabbade starka skamkänslor, ångest och lågt självförtroende. Det är dock ingen erkänd psykisk diagnos, och därför finns det inget officiellt sätt att behandla det. I en artikel från Medical News Today ger dock forskare tips om vad du kan göra för att överkomma Imposter Syndrome.

Prata om det

Att dela med sig av sina känslor och tankar kan göra underverk. Dela med dig och be om feedback från en kollega eller klasskompis du litar extra mycket på. Förhoppningsvis kommer du då att få ta del av en mer realistisk bild av dig själv och dina bedrifter. Om ditt tillstånd är allvarligt och påverkar dig mycket negativt kan du alltid söka sig till din vårdcentral, där du kan få hjälp med samtalsstöd från en psykolog.

Gör dig själv medveten om symptomen

Att veta vad Impostor Syndrome är och vilka symptom som finns gör dig medveten om i vilka uttryck det tar sig i dig. Detta gör det lättare att utveckla strategier för att överkomma dina tvivel om dig själv. 

Acceptera att du inte är perfekt

Ingen kan göra ett helt perfekt arbete, så är det bara. För att ha en hälsosam inställning till ditt eget värde måste du inse detta. Försök att acceptera både dina styrkor och svagheter som en del av dig – och att misstag är en naturlig och oundviklig del av livet.

Utmana negativa tankar

När du upptäcker att du tänker negativa tankar om dig själv ska du försöka att mentalt bestrida dem. Att tänka positivt om dig själv är en nyckel till att överkomma Impostor Syndrome. När du får positiv feedback för dina prestationer måste du försöka ta in det och förstå att personen faktiskt menar det. Fira dina bedrifter med dina vänner, och var inte rädd för att berätta om vad du har gjort dör exempelvis din familj. Om du stöter på motgångar, försök då att tänka tillbaka på alla gånger du har gjort något lyckat. Du kan också testa att skriva ner den positiva feedback du fått från andra som du sedan kan titta tillbaka på vid behov. 

Många människor upplever sig då och då vara drabbade av Impostor Syndrome. Det är viktigt att komma ihåg att din bild av skeenden inte alltid stämmer överens med verkligheten. Att känna tvivel är helt normalt, men det är inte hälsosamt att låta tvivel påverka hur du agerar eller påverka ditt liv på ett generellt plan. Tänk på det – att du känner att du inte duger trots en mängd bevis på motsatsen är extremt orättvist mot dig själv! Vi på Shortcut vill uppmana dig till att börja vara snäll mot dig själv och att ha ett realistiskt perspektiv genom din karriär. Det förtjänar du.

Publicerad 27 juli
Föregående Nästa