Föregående Nästa

Tro, hopp och veckotidningar på Aller media

Tro, hopp och veckotidningar på Aller media
11 december 2014

Från att ha varit en underdog i branschen till att äga majoriteten av veckotidningarna i hyllorna. Nils Hederström är utsedd till Årets Personaldirektör 2013 och berättar om andan som får Aller media att briljera där konkurrenterna förlorar hoppet.

Solen skiner över takåsarna när Nils Hederström stolt visar upp den härliga takterassen. Aller media fyller ut alla sex våningar i det gamla stenhuset på Östermalm, det var faktiskt inte många år sedan man flyttade in. Aller media må vara nya på just det här bygget men Nils Hederström är inte ny på Aller media. Under de 16 år han haft titeln personaldirektör har det hänt en hel del. Från att då ha haft 14 publikationer, har företaget i dag över 40 titlar. Inte nog med det, företaget har på senare tid stigit i populäritet bland journalisterna.
– Vi har nått en bra bit i vårt Employer Branding-arbete, det märks tydligt i hur många spontanansökningar vi får in. Vi får varje vecka samtal, mejl eller ansökningar från personer som är intresserade av att börja hos oss.

”Ditt arbete uppskattas av en stor läskrets”


Berättelser som berör – en efterfrågad produkt
En orsak är en vändande trend bland journalisterna själva. Kanske har det snabba informationsflödet vänt på brädet.
– Traditionellt har det inte ansetts lika ”fint” att jobba med veckopress som med nyhetsrapportering. Vi vill vända på det. Som journalist hos oss innebär det att du jobbar med en efterfrågad produkt: det är en stor läskrets som uppskattar och engagerar sig i ditt arbete. Vi vill förmedla berättelser som berör, vilket innebär att du som journalist får möjlighet att arbeta med artiklar på ett annat sätt då du får tiden att hålla en högre kvalitet.

Aller-andan är mer än bara yrkesskicklighet
Nils Hederströms Employer Branding-filosofi verkar enligt principen inifrån och ut och går i hans bok under beteckningen ”Aller-andan”.
– Vi har en företagskultur där man värdesätter människor och får folk att känna ett engagemang. På Aller media är det inte bara yrkesskickligheten som är viktig: vårt arbete handlar om medmänsklighet, förståelse och respekt. Vi har förståelse för att vi vid olika skeden har olika förutsättningar, ibland kan man ge 75 procent på jobbet och ibland 300. Det som kännetecknar Allers unika anda är omtanke, engagemang och lojalitet.

Stark tilltro lämnar konkurrensen på efterkälken
Aller media har gått från att vara ett ganska anonymt lokalt företag i Helsingborg, till att bli en av de stora spelarna gällande magasin och veckotidningar på printmarknaden. Med titlar som Allers, Hemmets Veckotidning, Se & Hör och Hänt Extra till magasin som Elle och Femina i bagaget låter man sig ändå inte nöja.
– Vi vill hela tiden växa och fortsätter därför våra förvärv. Givetvis lägger vi ned produktioner som inte lönar sig men vi tänker smart. Vi ligger till exempel inte i den digitala framkanten för att vi alltid låtit andra aktörer göra misstagen först. Vi äger sju av åtta veckotidningar på marknaden och fortsätter öka pappersupplagor när resten av branschen inte tror att det finns någon framtid. Där har konkurrenterna halkat efter: tappar man tron så går det fort utför. Vi har en stark tilltro till det vi gör och tror fortfarande att det går att sälja tidskrifter i pappersform.

Publicerad 11 december 2014
Föregående Nästa