Föregående Nästa

Thule Group trivs bäst när innovationstakten går obehagligt fort

Thule Group trivs bäst när innovationstakten går obehagligt fort
06 maj 2015

Man kan inte tvinga fram innovation, men man kan locka fram den. Så beskriver Thule Groups vd Magnus Welander företagets strategi för att skapa en kultur med rum för idéer och energi.

Allt började med takräcken i småländska Hillerstorp för över ett halvt sekel sedan. Därefter har Thule Group utvecklat en rad innovativa produkter som gjort det möjligt att frakta skidorna, cykeln, kajaken, i storstaden, i vildmarken, i Sverige eller ute i världen. Visionen består – du ska kunna ta med dig det du tycker är viktigt på ett enkelt och stilfullt sätt. Med innovativa produkter ser Thule Group till att du kan leva ditt aktiva liv fullt ut, något som gör att Magnus Welander tycker att han har Sveriges roligaste jobb.

”Min uppgift är ta bort hinder som hämmar innovativa idéer”

Vad gör er till ett innovativt företag?
– Min största och viktigaste uppgift som vd är att se till att vi tar bort alla hinder som kan hämma innovativa idéer. Det mest avgörande hindret är oftast rädslan för att det ska bli fel. Innovativa företag är alltid modiga och vågar låta medarbetare på alla nivåer i organisationen hitta på nya lösningar. Ibland blir det riktigt bra och andra gånger riktigt bedrövligt, men det viktiga är att vi vågar tänka nytt. I februari vann vi det internationella designpriset iF Product Design Gold Award för vår nya barncykelsadel. Det, i kombination med att allt fler köper våra produkter världen över är tydliga kvitton på att vårt innovationsarbete ger resultat.

Hur tar ni tillvara er idérikedom?
– Antingen är man innovativ rakt igenom eller inte alls, och genom att bygga en kultur där idéer uppmuntras lockar vi fram innovation hos våra medarbetare. Nyligen kläckte en av våra juniora medarbetare i kundtjänst en idé om hur vi snabbare skulle kunna hjälpa våra kunder runt om vi världen med svar på de vanligaste frågorna på olika språk. Det blev en del i ett större projekt som gör att vi kan besvara frågor från kunder i 136 länder online.

Hur gör ni för att locka de kreativa innovatörerna?
– Eftersom innovationsarbete består av 10 procent innovation och 90 procent implementation söker vi personer som har driv, vilja och ork att inte ge upp. Hos oss trivs inte personer som älskar status eller extrem trygghet, för vi älskar när det går obehagligt fort. Som medarbetare på Thule Group omges du av kreativa innovatörer som alla älskar att utmana, gillar du det och våra produkter finns det goda förutsättningar för en utvecklande karriär.

Publicerad 06 maj 2015
Föregående Nästa