9 Maj 2008 kl: 00:00

Test: Hur bra är du på att hantera kritik?

1. En missnöjd kund ringer in och klagar på ett jobb du gjort för ett par veckor sedan. Hur agerar du?

a) Du blir upprörd och vägrar ta på dig ansvaret utan skyller på någon annan. Det var minsann inte ditt fel!

b) Du tar på dig ansvaret och känner dig helt sänkt. Hela dagen (eller veckan) känner du dig helt totalt värdelös. Du kan ju helt enkelt inte göra någonting rätt.

c) Du försöker först och främst lyssna på vad det är som har gått snett så du kan åtgärda det så fort och så bra du kan.

 

2. En av dina kollegor, som du vet just nu går igenom en jobbig separation privat, råskäller ut dig för en litet misstag du gjort. Detta inför halva företaget. Vad händer?

a) Du skäller ut henne tillbaka vilket resulterar i att hon börjar storgråta och du känner dig jättedum för du vet ju egentligen att det inte alls handlar om dig utan om henne.

b) Du tar kritiken rakt upp och ner för att sedan själv smyga in på toaletten och storgråta. Fy vad hon är elak!

c) Visst du tycker det är jobbigt men du håller dig ändå lugn. När hon också lugnar sig något ber du henne vänligt men bestämt att ni ska fortsätta diskussionen i enrum.

 

3. Din chef kritiserar dig för att inte ha jobbat lika effektivt som du brukar den senaste tiden. Du förstår inte vad han menar och håller inte med. Vad säger du då?

a) Du visar ditt missnöje genom att du själv påpekar att chefen minsann heller inte är felfri med sur ton.

b) Du sväljer kritiken och säger ingenting till ditt försvar utan säger att du lovar att bättra dig. Efter utvecklingsamtalet är du jätteledsen och ältar samtalet med dina kollegor/vänner/din sambo så mycket så de blir väldigt trötta på att höra det.

c) Eftersom du inte riktigt är klar över vad han menar så ber du chefen utveckla sitt resonemang genom att ge exempel så du bättre kan hänga med hur han tänker.

 

4. En av dina teammedlemmar skickar ett tvetydigt mail där han mellan raderna anklagar dig för att ha stulit hans idé på förra mötet. Vad blir ditt svar?

a) Innan du ens knappt hunnit läsa igenom mailet, skriver du ett väldigt upprört mail tillbaka där du berättar precis allt om hur illa du tycker det är att jobba med vad du tycker om att behöva stå ut med att jobba tillsammans med paranoida människor.

b) Du mailar tillbaka och ber så mycket om ursäkt för att det uppfattades så och hoppas att han inte ska ta för illa vid sig. Du överväger sedan att försöka avsluta dina åtaganden i det projektet för du att du känner dig så sårad över att någon trott så fel om dig.

c) Du tar en paus för att försöka skaffa dig strategi för hur du ska agera. Du frågar sen någon som också jobbar med honom tidigare och får reda på att det är inte första gången han anklagat andra från att stjäla idéer. Du ber honom sedan om ett enskilt möte där han sonika ber om ursäkt för att han överreagerat.

 

5. Du håller en viktig presentation för några av era viktigaste kunder. Du får fina vitsord på utvärderingen förutom från av ett par stycken som totalsågar din insats. Hur känner du dig?

a) Vaddå? du bryr dig väl inte om vad idioter tycker och tänker. Dom är väl säkert avundsjuka på att du tjänar mer pengar än dem!

b) Oavsett att nästan alla tyckt att du gjort ifrån dig känner du dig bottenlöst misslyckad. Du tänker att du aldrig någonsin tänker stå upp inför publik igen.

c) Intressant tänker du, kanske finns här någonting jag kan lära mig så jag kan bli ännu bättre nästa gång.

 

Svar:

Flest a) Du är rätt dålig på att ta kritik (fast det vill du säkert inte erkänna). Andra är dumma och har fel! Du blir ofta arg och skyller ifrån dig istället för att se kritik som något som faktiskt skulle kunna lära dig bli bättre på ditt jobb.

Flest b) Du avskyr att inte vara alla till lags och tar ofta på dig för mycket av skulden. Dessutom ältar du dina ”misstag” alldeles för länge. Det handlar säkert om att du i grunden har en låg självkänsla – en känsla av att inte duga.

Flest c) Grattis du är bra på att ta kritik och att använda den till att utvecklas i ditt jobb – och i livet. Du är säkert en förebild för andra så fortsätt så.

 

Tips

Bli vän med kritiken

Istället för att se kritik som något jobbigt som du helst inte vill bli ”drabbad” se den som en gåva som kan hjälpa dig växa och i förlängningen bli mer framgångrik på ditt jobb samt inte minst bli en bättre medmänniska. Kritik är ofta en nödvändighet om du vill lära känna något nytt om dig själv. Skriv gärna ner en egen kort positiv definition som får symbolisera denna din nya syn på kritik. Ex ”Kritik hjälper mig växa”, Kritik lär mig något om mig själv jag kan ha nytta av”, ”Jag vågar lyssna på kritik” eller något annat som du tycker passar just dig bättre.

Låt kritikern tala till punkt

Även om det känns jobbigt och du helst av allt skulle vilja försvara eller försvara dig direkt, andas och räkna till 3 istället för att avbryt. Lyssna aktivt. Visa att du vill höra vad den andra vill säga även om du spontant tänker att du inte alls håller med.

Be om konkreta exempel

Ibland kan bra synpunkter framföras på ett dåligt sätt exempelvis ett för argt, negativt, gnälligt eller på ett alldeles för generellt sätt för att den som får den ska kunna förstå och använda den. Be kritikern förtydliga vad han eller hon menar med konkreta exempel istället för att prata i för allmänna termer.

Träna tillsammans med dina vänner

Ett sätt att värma upp och ”vänja sig” vid kritik är att själv be om den. Börja med att fråga några av dina arbetskamrater eller vänner som du känner dig trygg med om kritik. Be dem vara ärliga och visa att du vill lyssna och lära.

Om kritiken gör dig ledsen

Får du negativ kritik och känner dig sänkt för det. Skriv av dig dina känslor. Lufta dina känslor i ett fiktivt brev till den som sårat dig – ett brev som du sen river när du är klar med ditt ”ältande”. Prata med en vän som gillar dig och kan påminna dig att du är bra och duger ändå även om någon har en annan åsikt.

Ta inte vad som helst

All kritik är naturligtvis inte ”sann”. Kritik är alltid subjektiv och speglar en eller någras åsikter om dig eller något du gjort. Det är inte samma som objektiv fakta. Ibland kan kritiken säga mer om den som gav den än om dig. Det kan handla om okunskap, inskränkthet, avundsjuka, rädsla för ett annat tänkande en den andres etc. Du kan själv välja vad du vill ta till dig eller inte men om flera tycker samma sak ökar sannolikheten för att det är något du kanske bör ändra på.

Föregå själv med gott exempel

Du kan säkert själv förbättra din egen förmåga att ge kritik och då lär du upptäcka att det kan vara svårt. Då ökar också din empati för den som vill ge dig kritik och att det ibland kan bli knasigt. Föregå med gott exempel och var tydlig och klar över vad du vill ha sagt. Kritisera hellre sådant som den andra gör än är. Det vill säga undvik personangrepp. Lyssna även på vad den andra har att säga så det blir en dialog och inte en monolog där du äger det enda rätta perspektivet.

Lycka till!

Text: Nina Jansdotter

Foto: Peer Eriksson

———————————–

Nina Jansdotter är beteendevetare, karriärcoach och författare som just nu är aktuell med boken ”Självkänsla på jobbet” (Prisma).

Du kan gå hennes gratis e-kurs på samma tema här >>