14 Jan 2009 kl: 00:00

Test: Är du effektiv på jobbet?

Nina Jansdotter är karriärcoach och har just släppt ”humorsjälvhjälpsboken” Konsten att vara ineffektiv på jobbet. Gör hennes test och se hur effektiv du är på jobbet!  

 

1. Brukar du be andra om råd?

A) Ja, det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger.

B) Nej jag vill hellre göra på mitt sätt. Dessutom är det pinsamt att visa sig så ”svag” att man inte kan reda ut sina problem själv.  

 

2. Sätter du upp mål för dig själv och ditt arbete.

A) Ja självklart sätter jag upp både delmål och mål.

B) Nej, jag har inställningen att jag hinner det jag hinner.  

 

3. Skriver du prioriteringslistor?

A) Ja när det är mycket så skriver jag ner det som är viktigast så att jag får bättre överblick.

B) Nej jag tar itu med det som kommer när det kommer.  

 

4. Hur tillgänglig är du för andra?

A) Självklart är jag tillgänglig men ibland stänger jag av telefonen så att jag kan få och ser till att jag är otillgänglig för andra så att jag kan få jobba ostört.

B) Jag är alltid tillgänglig för andra och blir ofta störd i mitt jobb på grund av det. Om jag skulle stänga av mobilen får jag dåligt samvete för att jag kanske missade något viktigt.  

 

5. Är du bra på att delegera?

A) Ja visst jag måste inte alltid göra allt själv.

B) Nej jag vill helst att saker och ting ska göras på mitt sätt så jag behåller helst kontrollen själv.  

 

6. Hur ser det ut i din kalender?

A) Det finns lite luckor här och där så att jag kan andas.

B) Det är alltid helt överbokat.

 

7. Hur ofta kollar du din mail?

A) jag kollar mailen på regelbundna tider men inte hela tiden.

B) Jag hänger över datorn typ varannan minut hela dagen. Om jag hör att det plingar till avbryter jag genast det jag håller på med och kollar ifall det var något viktigt. Jag vill ju inte missa något.  

 

8. Hur nöjd måste du vara innan du lämnar ifrån dig ett arbete.

A) När jag tycker att det är ”bra nog” utifrån det som krävs, vilka resurser jag har och hur mycket tid jag fått på mig. Jag har lagom krav på mig själv.

B) Jag har extremt svårt för att lämna ifrån mig något som jag inte tycker är ”perfekt” – vilket jag nog i och för sig aldrig tycker att något som jag gör blir. Jag har mycket höga krav på mig själv.  

 

9. Är du bra på att säga nej?

A) Ja ibland är det svårt men jag vet att det är ett måste för att jag inte ska bli helt slut av alla ”måsten och borden”.

B) Det är jättesvårt för mig att säga nej så det säger jag nästan aldrig.  

 

10. Hur är det med din förmåga att fokusera?

A) Jag ser till att fokusera på en sak i taget.

B) Jag gör alltid en mängd saker på samma gång. Ofta påbörjar jag en massa projekt men det är värre med avsluten.  

 

11. Hur ofta tar du paus?

A) När jag känner att jag blir trött i huvudet eller kroppen. Jag försöker lyssna in hur mycket jag orkar.

B) Nästan aldrig, jag kör tills jag stupar. Raster är till för latmaskar.  

 

12. Brukar du jämföra dig själv med hur mycket andra hinner?

A) Nästan aldrig.

B) Jag jämför mig alltid med andra människor oavsett vad det handlar om. Ofta känner jag mig helt värdelös eftersom jag tror att andra är bättre än mig.  

 

 

Resultat: Flest A Ja du är förmodligen väldigt effektiv på ditt jobb.  

 

Flest B Nej du får oftast inte så mycket gjort, trots att du för det mesta ”försöker”. Personlig effektivitet handlar snarare om den gyllene förmågan att kunna växla mellan hög fokus och målorientering vissa stunder och att kunna ”släppa taget”.

 

Tips – så blir du effektivare:

 

1. Kartlägg din effektivitet När är du som mest effektiv? Om du har möjlighet att styra över din arbetstid själv planera  in de svåraste uppgifterna när du jobbar bäst och de lite lättare när du är lite mer trött och ofokuserad. Hitta din optimala jobb och tidsrytm.  Utnyttja flextiden till din fördel. Är du morgonlärka stämplar du in tidigare på morgonen och är du nattuggla blir det till att ta sovmorgon men jobba längre på eftermiddagen/kvällen.

 

2. Planera din tid oftare När du har mycket att göra, ta kontroll över allt du måste göra och börja planera din tid bättre. Skriv listor men se till att det också finns lite ”luft” mellan uppgifterna.

 

3. Ta micropauser Ofta lönar dig sig mer att ta en paus och gå en snabb promenad runt kvarteret i stället för att sitta trött och såsa sig genom hela eftermiddagen. En kort meditation eller avspänning ger också extra energi och klarare tankar eller ta en paus och ring någon som får dig på gott humör och orkar lite till.  

 

4. Fokusera på en sak i taget Simultankapacitet i all ära men när du har mycket att göra fokusera hellre på en sak i taget än att springa på alla bollar samtidigt. Sätt upp en ”stör ej” skylt på dörren så du kan göra färdigt det du börjat med utan att bli avbruten. Det är mer effektivt att vara närvarande i det du gör och att inte splittra sig för mycket.  

 

5. Minska kraven Perfektionism och höga krav på dig själv brukar snarare göra att saker tar längre tid än när du har förmågan att tänka ”detta får vara bra nog”. Be om hjälp med det du behöver veta om du kört fast snarare än att harva på bara för att du vara ”duktig” och klara dig själv i alla lägen.

 

 

 

Fler test: Är din chef ett kontrollfreak? Hur bra är du på att hantera kritik? Når du dina karriärmål?