5 Nov 2009 kl: 00:00

Ta klanen med dig till jobbet

Om du skapar ett starkt personligt varumärke lockar du fans till dig. De bildar en klan där du är ledaren. De här teorierna kommer bland annat från Seth Godin och hans bok Tribes.

Det här gäller inte bara företagare. Något som kommer att bli vanligare framöver är att personer går mellan anställningar och eget företagande på ett mycket mer flytande sätt. Det som är intressant är vad som händer när du stoppar in ditt eget personliga varumärke i ett företags varumärke.

Ett starkt personligt varumärke kommer att stärka företagets varumärke. För det första genom att du tar med dig ditt eget värde och allt vad du står för. Eller rättare sagt allt vad andra vet att du står för.

Zlatan i charkdisken

Tänk på en mycket känd person som du gillar och ser upp till. Föreställ dig att denna person börjar en anställning på företaget du jobbar på, din lokala mataffär eller IKEA. Hur skulle det förändra din bild av dessa varumärken?

Men inte nog med det. Du kommer inte ensam till ditt nya jobb. Du har ju hela din klan med dig. Så genom att anställa en enda person får företaget 100-tals eller kanske till och med 1000-tals av dina anhängare på köpet.

Ett ovärderligt nätverk som kan skapa stora affärer för företaget.

Självklart påverkas också ditt eget varumärke av företagets – antingen positivt eller negativt. Om exempelvis någon av mina idoler skulle börja jobba på Philip Morris skulle de inte vara mina idoler längre.

Fundera nu själv på hur du kan utnyttja detta på ett lite mer kreativt och nydanande sätt än att bara skriva ”jag har ett stort nätverk” i ditt cv? Hur stort är det? Vilka finns där? Är du en klanledare? Vad innebär det? Hur är relationen till dina medlemmar? Hur kommunicerar du med dem? Hur kommunicerar de med varandra? Och vad innebär allt detta för företaget du vänder dig till?

Pelle Mårtenson

Ägare av CV-Skolan och nu aktuell med boken ”Grattis! – jobbet är ditt”.