29 Jun 2010 kl: 00:00

Sommarprataren gick från hemlös till miljonär

Per Holknekt – framgångsrik flipperspelare, pilot, dedikerad sportfiskare och före detta Big Brother-deltagare – flyttade till USA som ung för att bli skateboardproffs och vann kort därefter VM. Det var även under åren i USA som han fastande i ett missbruk. Nu är han utvald som en av P1 sommarvärdar. Den 30 juni kommer han att berätta om allt.
– Jag kommer tala om alltifrån den fina uppväxen i doften av nytjärade träskidor till den darrande tiden i samhällskylan på fel sida, avslöjar han på SRs hemsida.

 

Här är hans berättelse, publicerad i Shortcutbloggen för ett år sedan:

Per Hollknekt, Odd Mollys skapare, kan inte kallas för annat än entreprenör även om han själv inte är överförtjust i ordet.
– Entreprenör är ett klichéord för en person som älskar att skapa, säger han under föreläsningen för morgonpigga entreprenörer och nyfikna lyssnare en regnig torsdag i Stockholm.
Till en början verkar han nervös, vrider sina händer och flyttar runt på stolen, men energin han sänder ut är svår, för att inte säga omöjlig, att motstå. Hans ärliga historia och glöd gör att känslan blir att vi sitter i hans vardagsrum och samtalar med honom.

Pers entreprenörsanda visade sig tidigt. Redan som åttaåring byggde och sålde han leksaksjärnvägar och fortsatte sedan med att tillverka fiskerullar. Hans mamma var skolans rektor och pappan en högt uppsatt polismästare i Falun. För att revoltera drogs han i tonåren till den nya flugan skateboard och skateboardåkarnas rebelliska attityd. Allting låter så lätt när Per berättar. Efter att ha läst skateboardtidningar på sitt pojkrum bestämde han sig för att sticka över till USA en vecka med några kompisar, för att se om stjärnorna var så bra som de verkade. Per stannade inte en vecka, han blev kvar i fem år som skateboardproffs. Och blev världsmästare.

Per Holknekt, 1985, Kungsträdgården.
I USA designade han även skatekläder och startade en skateboardtidning.
– Motorn är svår att stänga av, jag vill ta plats och vara med på allt.

Han ville, vill fortfarande, visa att han kan göra allt, en känsla som verkar återfinnas hos många entreprenörer.
– När jag sätter på min mobil på morgonen står det: ”Jag ska visa de jävlarna”, säger han.

Men det började gå utför. Per förklarar att han är en känslomänniska, både nära till skratt och gråt, och för att döva känslorna och alla tankar som snurrade runt vände han sig till spriten. Till slut ringde till sin bror, som hämtade hem honom till Sverige. Men där fortsatte den onda spiralen.
– Jag fungerade som en vanlig människa, kom först till jobbet och gick sist, hade roligt och en familj. Men jag var egoistisk och hade inte några grundvärden.

Hans fru fick till slut nog och lämnade honom, och från att ha haft företag som omsatte flera miljoner och en familj, stod han nu utanför Kristinebergs tunnelbanestation och sålde Situation Stockholm.
– När man säger att man förlorat allt, då har man verkligen förlorat allt – hem, pengar, relationer och självrespekten.

Natten till den 4 april 2000 bestämde han sig. Han skulle bli nykter och vända sitt liv på rätt köl. Tack vare en socialarbetare som trodde på honom och hans vilja fick han pengar till rehabilitering. Resten är historia – han startade Odd Molly tillsammans med Karin Jimfelt-Ghatan 2002, och 2007 blev de börsnoterade. Per fick en förmögenhet på 100 miljoner kronor. I dag omsätter företaget 300 miljoner och har 1600 återförsäljare.
– Det är klart att det är otroligt skönt att inte behöva bekymra sig över pengar – men pengarna får inte bli ett mål, då tar det ju stopp när man väl fått dem!

Men det gick inte spikrakt från början. Per och Karin gjorde marknadsplaner och planerade allt enligt boken när de skulle sälja in idén Odd Molly. Men de fick nej överallt.
– Det var då vi förstod att vi hade glömt bort oss – kraften bakom varumärket – så vi satte oss själva i fokus, och då small det. Det handlar om att luta sig mot den kompetens man har och tro på sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=HVPcuEVsawk&hl=sv&fs=1

En herrkollektion är planerad att släppas 2010, fast Per har hela tiden svarat nej på frågan om det inte är dags att göra herrkläder snart.
– Visst är det skönt att man kan få ändra sig! Jag vill att vi ska ha ett varumärke med de värden vi står för, inte ett företag. Vi kan göra skor, klockor, sälja konsulttjänster och roddbåtar om vi vill.

Livsfilosofin ”man lever bara en gång” har Per tagit fasta på: han har blivit Åländsk fiskekung, är en hejare på flipperspel och kom sexa i The European Pinball Championship, och när han fortfarande bodde i Falun som ung blev han tvåa i en tårtbakstävling.
– Jag vill väva ihop mitt yrkesliv och privatliv. Dygnet har bara 24 timmar och jag vill fylla det med saker jag tycker om. Men jag har lärt mig att säga nej – annars sliter jag sönder mig själv eftersom jag vill så mycket.

FAKTA OM PER HOLKNEKT

Ålder: 50
Familj: Dottern Julia, sambo med Lena PH
Bor: Enskededalen, Stockholm.
Gör: Modedesigner, grundare till klädföretaget Odd Molly.

Karriär:
1980: Flyttade till Kalifornien där han blev världsmästare i skateboard.
1983: Var med och startade det amerikanska månadsmagasinet Transworld Skateboarding.
1984: Tillbaka i Sverige, och gick IHM Buisness School och blev marknadsekonom. Startade företaget Streetstyle som sålde och distribuerade skateboardar, och Svea, klädmärke för killar och tjejer
2002: Grundade företag Odd Molly tillsammans med Karin Jimfelt-Ghatan
2007: Odd Molly blev börsnoterat och Per mångmiljonär
2010: Per är sommarvärd i P1 den 30/6. Lyssna på programmet här!