4 Sep 2009 kl: 00:00

Snabbkurs i att göra PR för dig själv

Inventering

Ta reda på hur folk uppfattar dig. Be personer i din omgivning beskriva dina viktigaste egenskaper. Är ditt mål att få ett jobb kan du till exempel fråga lärare eller tidigare arbetsgivare. Är det en pojkvän du är ute efter så ska du kanske i stället fråga gamla pojkvänner.

 

Kärnvärden – välj de som passar dig

Vad vill du att ditt varumärke ska förknippas med? Dina kärnvärden kan vara att du är lojal, kreativ, rättfram och målmedveten. Men du kan inte hitta på att du är överraskande om du i själva verket är analytisk och alltid planerar allting noga.

 

Mission

Missionen är din affärsidé och ska ligga till grund för kommunikationen. Den bästa missionen skapar mervärde för andra människor. Enkelt och max två, tre rader. Allt från att hjälpa fattiga människor i världen till att bli den kassörska på Ica som gör kunderna gladast. Skilj dig från mängden.

 

Den personliga kommunikationsplanen

Skapa en plan för ett år framåt med rubrikerna Mina mål, Mina målgrupper, Mina budskap, Mina aktiviteter. Är målet ett nytt jobb kan en aktivitet vara att identifiera personer som jobbar där du vill jobba, ta reda på hur deras nätverk ser ut och försöka träffa dem.

 

Skriv en egen faktaruta

Till exempel På sängbordet, Finns alltid i ditt kylskåp, Gråter åt. Faktarutan ska du ha redo på en anställningsintervju eller om du blir intervjuad i media. Deckarförfattaren Camilla Läckberg är en flitig användare av faktarutor på sin hemsida.

 

Sätt igång!

Utgå från att du ÄR ett varumärke. Om inte du gör det själv, fyller andra människor ditt varumärke med värderingar och egenskaper som du kanske inte känner dig bekväm med.

 

Intresserad av att läsa mer om person-PR och hur du höjer ditt marknadsvärde, läs: Person-PR: Bli poppis på arbetsmarknaden