Föregående Nästa

Upp och hoppa med snabba kontorsgympan

Upp och hoppa med snabba kontorsgympan
30 september 2014

Har du ett stillasittande jobb? Rör på dig under arbetstid – arbetsskador behöver inte bero på att du sitter fel utan att du sitter för länge.

Annons

Det är lätt att glömma den snabba kontorsgympan, särskilt under stressade perioder. Men faktum är att det är då det är som viktigast att sträcka på sig och hämta energi – för att orka prestera som bäst när det gäller. Att sitta på en stol dagarna i ända är förödande för axlar, nacke och bröstrygg.

– Arbetsskador beror oftast på att man suttit för länge och inte för att man suttit fel. Det går att ändra på med enkla medel, till exempel att ställa sig upp med jämna mellanrum, säger personliga tränaren Hanna Öhman, som nedan listar fem tips för att skona kroppen när du sitter på kontor.

1. Dricka bör man annars dör man. Drick mycket vatten, men ställ flaskan lite längre bort så du måste resa dig och gå några steg för att ta en vattenpaus.

2. Stå på en balansplatta eller sitt på en pilatesboll när du arbetar vid ditt skrivbord. På så sätt utmanar du muskler som inte får arbeta om du står eller sitter som vanligt.

3. Variera arbetsställningen – de flesta kontor har idag höj- och sänkbara bord. Stå en timme och sitt en timme, det viktigaste är att inte använda samma ställning för länge.

4. Inget går upp mot en nypa frisk luft. Ta paus med jämna mellanrum där du går utomhus en minut och bara andas. Att byta luft och miljö, om än så bara för några minuter, kan vara avgörande för din ork och prestation.

5. Ställ en timer på 60 minuter. När klockan ringer rullar du axlarna fem gånger fram och fem gånger bak, därefter fem simtag där du drar armbågarna rakt bak (tänk att du klämmer fast en apelsin mellan skulderbladen).

Tips! Kolla in appen Smygträning för stillasittare där det finns många bra tips som du kan använda.

Sofie Lundmark
Publicerad 30 september 2014
Föregående Nästa