Skulle du fixa säljet?
7 Feb 2014 kl: 00:00

Skulle du fixa säljet?

Blod, svett och tårarhar spillts, men det har det varit värt. För i dag kan Pia Flodner leva på sin dröm. En egen klädbutik.

– Det har tagit sin tid att bygga upp en kundkrets och få allting att gå runt. Nu är ungefär 80 procent av mina kunder stamkunder.

Tanken på en egen butik föddes efter studenten när Pia åkte till Australien.

– Jag har alltid varit intresserad av mode och bestämde mig för att hitta ett jobb i en butik i Sydney.

Konkurrensen var stentuff och allting verkade hopplöst när hon en dag såg en öppning. En tjej hade precis slutat i en butik och Pia fick chansen att visa sina säljkunskaper.

– Butiksägaren gav mig tre timmar och lämnade mig ensam i butiken. Om kassan var fylld när han kom tillbaka skulle jag få jobbet.

Pia, som hade ljugit om sina butikserfarenheter, visste inte ens hur hon skulle öppna kassan eller hur kortläsaren fungerade, och säljtekniker hade hon inte.

– Jag gjorde allting fel, jag var för påflugen och pratade för högljutt. Jag sålde inte ett enda plagg.

Med en halvtimme kvar på prövotiden började hon ge upp hoppet. Då stannade en turistbuss med japaner ute på gatan, och alla strömmade in i butiken. Trettio minuter senare hade varenda japan köpt kläder från henne.

– Det är det roligaste jag har varit med om. Butiken slog säljrekord den dagen och jag fick jobbet.

Några månader senare gick butiken som på räls och snart öppnade ägaren en ny där Pia blev chef. Två år senare åkte hon hem till Sverige igen. Sugen på att fortsätta resa började hon jobba som flygvärdinna innan hon tog mod till sig och satsade på sin dröm, en egen butik i Sverige.

– De första åren jobbade jag dygnet runt för att få allting att gå ihop. På nätterna jobbade jag som flygvärdinna, sedan bytte jag om på någon toalett på flygplatsen och åkte direkt till butiken. Det var tufft.

Kunigunda heter butiken som hon öppnade vid Nytorget i Stockholm. I dag är det nio år sedan och nu kan hon försörja sig på sin försäljning. En stor anledning till det är att kunderna kommer tillbaka, år efter år.

Fördomar om säljare har hon givetvis fått smaka på genom åren. Som att butikssäljare ljuger och säger att alla passar i allt.

– Jag är alltid ärlig mot mina kunder och skulle aldrig sälja någonting som jag inte tror att de kommer att trivas med. Du kan inte bygga upp en egen butik och en egen kundkrets genom att ljuga. Du måste tänka mer långsiktigt än så. Är inte kunderna nöjda kommer de inte tillbaka.

Att säljare bara är ute efter pengar är en annan myt som Pia gärna slår hål på en gång för alla.

– Vill du bara tjäna massa pengar är du jättedum om du startar eget. Och sälj handlar inte bara om pengar, det är en livsstil. Känslan när en kund känner sig riktigt fin och vacker i ett plagg som de köper av mig är oslagbar.