Skratta dig till framgång
2 Jan 2011 kl: 00:00

Skratta dig till framgång

Är du rolig eller en pinsam kopia av David Brent i The Office? Landets humorelit anser att alla kan skratta sig till framgång och startar nu en chefs­utbildning i komisk kommunikation. Deras bästa tips och tre värsta humormissar!

Alla gillar en rolig chef, men det gäller att använda humorn på rätt sätt för att inte sluta som en pinsam kopia av David Brent i den brittiska tv-serien The Office. Därför startar nu landets humorelit en chefs­utbildning i komisk kommunikation.

Alla kan skratta sig till framgång – det är budskapet från Roa produktion som i höst startar kurser där kända komiker lär chefer hur de kan använda humorn i sitt ledarskap. En av de medverkande är ståupparen Måns Möller, bland annat känd från panelhumorprogrammet Extra Extra. Han konstaterar att synen på ledarskap har förändrats.
– Förr skulle chefen vara sträng och peka med hela handen. I dag är humorn en viktig ledaregenskap, säger han.

Under två dagar tränas kursdeltagarna i att utveckla sina kommunikationsfärdigheter genom humor. Bland före­läsarna märks förutom Måns Möller en rad andra tv-bekanta komiker som David Batra och Thomas Järvheden. Men syftet är inte att göra chefer till komiker.
– Vi ger inte cheferna ett färdigt manus. Alla har varit med om roliga saker och det gäller att jobba med det som redan finns där. Humorn får inte bli påklistrad, säger Måns.

Christopher Linnell är vd på Roa och dessutom själv en färsking på komikerscenen. Han är övertygad om att alla kan använda sig av humor i jobbet.
– Alla kan vara roliga och alla människor vill skratta. Det är en gemensam kraft hos folk.

Så vilken typ av humor funkar för en chef?
– Det handlar helt och hållet om situationen man befinner sig i, säger Christopher Linnell.
– Utbildningen handlar framför allt om att kommunicera bättre. Chefer är generellt dåliga på att känna in personen de pratar med. Att kunna läsa av en publik är någonting som vi komiker har lärt oss och det är en del av vad den här utbildningen går ut på.

När han och de andra komikerna som är knutna till Roa uppträder händer det ofta att folk vill ha kommunikationstips. Utifrån dessa förfrågningar föddes idén om utbildningen.
– Både för oss komiker och för Sveriges alla arbets­ledare handlar det om att tränga igenom det brus av information som finns omkring oss. I dag vill man ha en karismatisk chef som folk gillar och inte en chef av den gamla, stränga skolan, säger Christopher Linnell.

Tre vanliga misstag

• Att inte läsa av mottagaren
Många arbetsledare har en färdig humorlinje och kör på oavsett vad som händer. När man inte känner av sin publik uppfattas man ofta som plump, opersonlig och ointressant.

• Att inte bjuda på sig själv
Det är viktigt att erkänna sina misstag och våga visa flera sidor av sin personlighet. Med hjälp av ett skämt kan man visa att man inte är perfekt.

• Att vara dödstrist

Vissa chefer är dåliga på att fånga och behålla folks intresse, vilket leder till att lyssnaren tappar fokus. Ansträng dig för att hålla publikens uppmärksamhet vid liv!