Shortcuts Nyårskarameller – Del 1
28 Dec 2021 kl: 00:00

Shortcuts Nyårskarameller – Del 1

Om vi fått en krona för varje webinar om arbetsplatsens betydelse vi blivit inbjudna till under det gångna året, hade vi kunnat investera det i kryptovaluta och blivit rika. Eller hur var det nu igen? Nej, året 2021 är inte lätt att sammanfatta, men vi tänkte ge det ett försök ändå. För vad tar vi egentligen med oss in i 2022? Låt oss ta en titt.

Svenskarna och sociala medier 2021
Vi tittar tillbaka på rapporten som släpptes tidigare i år om svenskarnas sociala media-vanor, där vi kunde konstatera alltifrån TikToks framfart till det paradoxalt svaga och starka Facebook. För medan TikTok dominerar hos högstadie-användarna, fortsätter Facebook vara viktigt för de flesta födda innan millennieskifte, även siffrorna sätt bättre ut för Facebook förut. Vinst som vinst, vi pratar trots allt fortfarande om TikTok och Facebook, till skillnad från Clubhouse.

Sociala media är föga förvånande populärast hos de som är födda på 90-talet och 00-talet. 96% går in på en sociala media-kanal varje dag. I rapporten diskuteras de olika hjälpbehoven, och i den äldre, ovana gruppen (20 och 30-talister) är det installation av BankId och att genomföra videosamtal som dyker upp i topp bland problem.

Även om det ofta handlar om att man inte vet hur man gör, är det framförallt oron för att göra fel som gör att man inte lyckas. Se därför till att peppa era äldre och uppmuntra deras digitala användande. De är bättre på det än vad de själva inser!

Dem blev hetast på arbetsmarknaden
I en rapport från LinkedIn kallad “Jobs on the rise” sammanställs de hetaste kategorierna på jobbmarkanden. Vi noterar en uppmuntrande del i rapporten, där LinkedIn konstaterar att 2021 var ett år som bevisade att våra kunskaper kan ta oss från en bransch till en annan, att allt fler är mindre låsta till sin bransch.

Vinnaren var inget annat än E-commerce, årets hetaste sektor på arbetsmarknaden. Inte konstigt i ett land där över 80%, det vill säga 8.1 miljoner shoppar online, menar LinkedIn. Matkassen har gjort framfört under året, Ikeas varuhus har blivit populärare att handla på via nätet, och innovationen inom E-commerce är på fortsatt språng. Anledningen till att E-commerce toppade listan? Antalet som anställs inom E-commerce växte med 101%. Läs LinkedIns rapport här.

Att börja studera året 2021
När jobben minskade sökte sig dem unga till högskolorna. Så lät det när pandemin en gång satte fart, och inte var det en lögn. Myndigheten för yrkeshögskolan konstaterade att “andelen outnyttjade platser vid start minskade mycket”, redan under 2020. Och normen för studenten förändrades, när studentkårer stängdes ner och distans blev verklighet.

I Universitetskanslersämbetets årsrapport 2021 så noteras också “Rekordstort intresse för högskolestudier”, och skriver uppmuntrande om en framtid där efterfrågan på högskoleutbildade kommer att fortsätta öka. Samtidigt har antalet högutbildade i Sverige ökat stadigt, där vi följer statistik från de födda 1950 till 1995. Därefter ser vi en viss nedgång. Det beror bland annat på att många väntar med att börja studera tills de kommit upp i åldern.

Det kan kännas otänkbart att gå från en stabil lön till CSN. Hur får man ihop det? För ja, tro det eller ej, men det går! För dig som känner att du fastnat i jobbmarknaden men har planer på att börja studera är det kanske dags att börja fundera på den där övergången tillbaka till klassrummet.

Oavsett om du ska börja studera, är ny på jobbet eller vill bli en bättre kollega – we got you. Shortcut är tillbaka med flera nyårskarameller dagen innan nyårsafton, missa inte det!