Föregående Nästa

Schibsted tar täten i det digitaliserade medielandskapet

Schibsted tar täten i det digitaliserade medielandskapet
03 december 2015

Den innovationsdrivna företagskulturen ligger till grund för mediekoncernen Schibsteds digitala segertåg över världen. Fabyanna Eriksson spelar en nyckelroll i utvecklingen av nya koncept, funktioner och plattformar.

När Fabyanna Eriksson, ansvarig för test och kvalitetssäkring på Schibsted Publishing, började sin anställning på mediekoncernen för ett år sedan kastades hon direkt in i utvecklingen av Aftonbladets tv-satsning. Aftonbladet.se, som kombinerar snabba textnyheter med livesändningar och videoklipp, når i dag ut till halva Sveriges befolkning varje dag. Ett bevis på att Schibsted lyckats i sin ambition att leda digitaliseringen av mediebranschen. Aftonbladet.se är bara en av flera Schibstedsajter som Fabyanna och hennes team, bestående av åtta testare, arbetar med. Andra exempel är modesajten The You Way och Omni, som erbjuder skräddarsydda nyheter, och Klart.se som ger uppdateringar om vädret.
– Innovationskraften och snabbheten är det som gör Schibsted unikt. Ser vi ett behov eller en möjlighet är vi snabba på bollen. En sajt kan till exempel få ett nytt utseende eller nya funktioner på en dag eller två. När redaktionerna tyckte att det tog för långtid att photoshoppa bilder och skapa collage tog vi på kort tid fram ett smidigare verktyg. Alla snabba puckar, innovativa projekt och engagerade kollegor gör att det är utmanande och väldigt roligt att jobba på Schibsted.

Användarupplevelse i fokus 
Utöver att utveckla och testa nya funktioner och koncept är Fabyannas team involverade i utvecklandet av en koncerngemensam redaktionell plattform. Schibsted har verksamhet i 30 länder och syftet med plattformen är att bygga härliga verktyg som ger den enskilde journalisten hela publiceringslivscykel samtidigt som läsarna når flera viktiga artiklar med färre klick och får en bättre användarupplevelse.
– På Schibsted arbetar vi hela tiden med att förbättra användarupplevelsen. Konsumenternas onlinebeteenden ändras snabbt och det är viktigt att vi fortsätter att engagera och vara relevanta.

Global utblick
Digitaliseringen har skapat ett ökat behov av IT-kompetens. Bland annat behöver man rekrytera tekniska testare, front end- och back end-utvecklare, app-utvecklare och UX-designers. Bara Fabyannas team kommer att växa med fyra personer under den närmaste tiden. Många av IT-talangerna hittar företaget på landets universitet och högskolor och studenternas intresse för att arbeta för den expansiva mediekoncernen ökar.
– Jag deltog i KTH:s arbetsmarknadsdagar i förra veckan och det är tydligt att många lockas av att arbeta på ett globalt företag. På Schibsted kan din karriär börja i Europa för att sedan ta dig vidare till andra sidan jordklotet, exempelvis länder som Indien, Australien och Brasilien.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 03 december 2015

Taggar

raketerna
Föregående Nästa