Föregående Nästa

SCA visar upp sin kultur och sina varumärken på en ny arena

SCA visar upp sin kultur och sina varumärken på en ny arena
10 december 2014

SCA har länge varit känt för sitt framgångsrika innovations- och hållbarhetsarbete. Nu fort­sätter resan, den här gången till sjöss med en gedigen varumärkesportfölj och en kvinnlig besättning.

Att det globala och ledande hygien- och skogsindustriföretaget SCA ökar i popularitet bland unga ekonomer och ingenjörer är något som bekräftas av Göran Ågren, HR-ansvarig för SCAs hygienverksamhet i Norden och Baltikum:
– SCA är ett spännande företag på många sätt. Inom hygienverksamheten finns en rad kända varumärken såsom Tork, TENA, Libresse och Libero som drivs av en snabbrörlig och internationell organisation och en innovativ forsknings- och utvecklingsavdelning. SCAs andra ben står stadigt i den svenska skogen med bland annat skogsbruk, massa- och pappersfabriker. Oavsett om du är ekonom, ingenjör eller jägmästare kan vi erbjuda en mängd olika karriär- och utvecklingsmöjligheter. En bra start är att söka till vårt tvååriga On Boarding-program SCA GO! Program, som ger nyutexaminerade inom Product Supply, Marknadsföring och Försäljning ett riktigt jobb från start med utmanande projekt och möjlighet att skapa ett globalt nätverk.

”SCAs företagskultur andas passion och teamanda”

Göran Ågren menar att en del av SCAs framgång när det gäller att attrahera framtida ingenjörer och ekonomer ligger i det långsiktiga samarbetet med universitet och högskolor runt om i Sverige.
– Inom SCA finns många stolta och engagerade ambassadörer som deltar på arbetsmarknadsdagar och föreläser vid utvalda utbildningsinriktningar på universiteten. Vi erbjuder även examensarbeten och sommarjobb samt tar emot studenter som vill komma till oss på studiebesök. Med anledning av deltagandet i Volvo Ocean Race har SCA anordnat tekniska designtävlingar tillsammans med partneruniversiteten, i år och förra året, vilket sätter studenternas kreativitet på prov. En av utmaningarna har inneburit att designa en förpackning som kan hålla toalettpapper torrt i extrema och våta miljöer.

Att det var just för extrema och våta miljöer är ingen slump. SCA deltar med en kvinnlig besättning, Team SCA, i världskappseglingen Volvo Ocean Race, med målgång i Göteborg i juni nästa år.
– Deltagandet ger oss möjlighet att visa upp SCA på en ny arena och koppla ihop våra kända konsumentvarumärken med SCA. Jag hoppas att ännu fler får upp ögonen för den teamanda och passion som finns inom företaget.

Något annat som utmärker SCAs kultur är enligt Göran, innovationskraften och den familjära stämningen.
– Trots att SCA är ett stort globalt företag finns ett starkt individfokus, du har stora möjligheter att påverka din utveckling genom en öppen och kontinuerlig dialog med din chef. Som medarbetare uppmuntras du att tänka i nya banor och komma med idéer.

Görans egen karriärresa på SCA började år 2001 och sedan dess har han arbetat med HR i olika positioner, bland annat på företagets fabrik i Lilla Edet.
– Hållbarhet är ett viktigt ledord inom SCA och under min tid som personalchef på pappersfabriken i Lilla Edet fick jag följa vårt hållbarhetsarbete på nära håll. Basen i produktionen är returpapper som processas och blir till mjukpapper, och man tar tillvara alla restprodukter i processen. Slam och träflis används exempelvis till att värma upp inte bara fabriken utan även bostäder i området, och till produktion av el. Det ambitiösa hållbarhetsarbetet är en av flera orsaker till varför jag är stolt över att jobba på SCA.

Publicerad 10 december 2014
Föregående Nästa