1 Mar 2008 kl: 00:00

Såld på opera

Lamporna blinkar som hyperaktiva trafikljus. Musiken pumpar i takt med pulsen medan cirkusartisterna klänghänger i taket. Nedanför står Stephen Svanholm och tar i med hela sin maffiga tenorstämma buren av egenhändigt skrivna elektroniska rytmer.

– Jag var inbjuden att hjälpa till att inviga en ny avdelning i köpcentret i Vällingby och uppträdde tillsammans med en operasångerska. Vi underhöll en publik på över tusen personer, men tyvärr blåste det genom hela köpcentret eftersom det var glastak och utomhus. Som tur var fick jag låna en rock av Dressman, skrattar Stephen Svanholm.

Den 38-årige Stockholmskillen är inte rädd att ta ton. Tvärtom, det är hans jobb. Hans affärsidé är att sälja opera.

– Jag brinner verkligen för sången. Mitt koncept går ut på att företag eller privatpersoner kan beställa sångare och pianist som underhållning till en middag. Då kommer jag in och kör skräddarsydda operanummer. Det blir mycket närkontakt med publiken och både intimt och lekfullt. Samtidigt kommer Stephen Svanholm tätt intill folks fördomar om opera.

– ”Men du är ju inte så tjock!” säger unga människor som kanske aldrig har varit på opera förut. Men ofta blir folk glatt överraskade, det är roligt att sprida operan till nya generationer. Stephen Svanholms hjärta har alltid bultat för g-klaver och tonartshöjningar. Operan kom tidigt in i hans liv, men innan han tog det modiga livet och startade eget operaföretag har hans arbetsvägar slingrat sig kring såväl kalendarieredaktör på P2 och producent av ett sagoprogram till BBC i barndomens Wales.

– Operan är fantastisk just för att den är en komplett konstform som innehåller hela bredden av mänskliga tillstånd och känslor. Musiken är pampig och scenografin är vacker, det blir ett starkt helhetsintryck.

Själv älskar han Wagner, men är vidöppen för beställarens önskemål.

– Om kunden vill ha det lättsamt kör jag mycket Mozart, men om de vill blanda in lite mer dramatik väljer jag gärna Wagner. Häromveckan blev det en hel del Andrea Bocelli också. Men som egen företagare inom kulturområdet har Stephen Svanholm fått lära sig den hårda vägen om hur tyst det kan vara när jobbtelefonen inte ringer.

– Det här är ju ett osäkert yrke. Höst och vår brukar vara bra perioder, men under resten av tiden får man lära sig en hel del om entreprenörskapoch hur man skaffar kunder.

Det hindrar inte Stephen Svanholm. När han får prata om det bästa med yrket bubblar han nästan över.

– Det allra roligaste är att jag får byta miljö hela tiden. Ibland kan det vara som häromdagen, när vi nästan blåste bort, ibland kan man vara på repetition och träffa andra musiker. Det är det jag får all min energi av.