21 Sep 2009 kl: 00:00

Så vet du att du är FÖR kreativ

Stämmer följande påstående in på dig? Då är det nog dags att dra ned på din kreativitetsnivå ett snäpp.

På jobbrasten sitter du på kontorsmattan med en lösmustasch ovanför läppen och en röd fez på huvudet. Du stryker handen över mattfransarna och säger, på fullaste allvar, Mot Arabien, tack!”

Du får ja på att anlägga ett kuddrum på kontoret men nöjer dig inte med det. Kunder som så småningom besöker företaget tror att de hamnat i Willy Wonkas fabrik. Eller i en korsning av en cirkus, medel¬tidsveckan och Sagan om ringen-miljön.

Du fortsätter att skissa upp idéer och klottra fram tankar med röd tuschpenna, trots att du inte längre är vid jobbets whiteboardtavlor, utan vid kundföretagets vita korridorväggar.

Medan chefen är på semester uppfyller du hennes order om att ”hålla rent och snyggt” genom att måla om hela kontoret i knallorange och limegrönt.

Chefen ger dig ett nytt kontorsrum med misstänkt vadderade väggar och en konstig ny uniform med ärmarna knutna på ryggen…

Du presenterar dig för potentiella klienter som MacGyver Drömlund, iklädd en lila plyschdräkt, med ett multiverktyg dinglande i bältet.

De senaste produkterna som du lagt tid på att utveckla är en fjärrkontroll där du kan zappa mellan olika vyer och spana in konkurrenternas arbete, samt en ”speedodryck” som gör att du jobbar dubbelt så snabbt.

Dina kollegor tycker plötsligt att Steve ”Crocodile Hunters” upptåg verkar som en bra idé – lugnt och fridfullt – jämfört med konferensen som du bokat in, med hajklappning, vulkantrekking och enhjulingsrejs till Kilimanjaro på schemat.

Du sitter i utvecklingssamtal med chefen och får frågan ”Vad gör du om tio år?” Som svar bryter du ut i en stumfilmssketch/pantomim, samtidigt som du sliter fram ett staffli och målar dig själv i en rymdraket full med palmer och noshörningar.

Text: Malin Sund

Illustration: Caroline Andersson